Ani oddlženie podnik talianskych vlastníkov nezachránil, a tak skončí v konkurznom predaji.
Talianska firma Calearo uviedla pred rokmi na trhu antény v tvare žraločej plutvy, ktoré boli súčasťou luxusných áut. Európska kríza v autopriemysle, ktorá by sa vplyvom ciel Donalda Trumpa len mohla prehĺbiť, neustála situáciu a v Šamoríne krachuje dcérska fabrika.
Napriek vysokým tržbám vykazovala straty
Ako píše Denník N, slovenská pobočka firmy požiadala súdy o ochranu pred veriteľmi už v septembri 2024, pričom po mesiaci ju aj schválili.
Ani oddlženie podnik talianskych vlastníkov nezachránil, a tak skončí v konkurznom predaji. Do konkurzu ju poslal Nitriansky okresný súd, ale po zrušení reštrukturalizácie sa veritelia budú musieť uspokojiť len z predaného majetku.
Podľa údajov Finstat mala firma od roku 2020 tržby nad 20 miliónmi eur, avšak nedokázala vykázať zisk. V rokoch 2020 a 2023 spolu prerobila takmer 3,2 milióna eur, ale napríklad za rok 2022 vykázala stratu len 37-tisíc eur.
Pred koronavírusom zamestnávala 170 pracovníkov, postupne v roku 2022 sa počet zmenšil o tretinu a v súčasnosti nie je v evidencii Sociálnej poisťovne ani päťdesiatka zamestnancov.
Krach slovenskej pobočky nadväzujú na problémy v Taliansku, ktoré sa spustili ešte pred začiatkom krízy v automobilovom priemysle. Najskôr vykazovala červené čísla v zisku, až sa napokon dostala do existenčných ťažkostí.
Riziko predstavujú materské firmy
Úpadok bol natoľko intenzívny, že na prelome rokov 2023 a 2024 prešla pod taliansku firmu MTA Antene. Slovenské Calearo v čase spustenia reštrukturalizačných opatrení na konci októbra malo podlžnosti na odvodoch voči štátu v sume takmer 100-tisíc eur.
Čiastka už momentálne dosahuje 150-tisíc eur dlhy, vrátane podlžností voči zdravotným poisťovniam či Finančnej správe.
Tuzemské automobilky, ako aj ich subdodávatelia by krízu nemali pociťovať v takej miere ako prevádzkovatelia na západe Európy. Prípadný presun výroby ešte môže pomôcť ušetriť financie. Väčšie finančné ťažkosti môžu ale pociťovať subdodávatelia, ktorí sa orientujú hlavne na fabriky v západnej časti Európy. Riziko pre nich predstavujú dlhy či straty materských firiem, ako je to aj v prípade Calearu.
Slovenská pobočka fungovala v Šamoríne od roku 2003, okrem nás a domovského Talianska prevádzkovala výrobu už len v Tunisku a Číne. Po zvončekoch na bicykle, ktorými firma začala písať svoju históriu, cez komunikačné zariadenia do vozidiel zameral pôsobenie výroby na zmienené antény v tvare žraločích plutiev. Jej produkty sa objavili v značkách ako Fiat, Maserati, Audi či Ferrari.
Výroba na slovenskom trhu tak končí po vyše 20 rokoch.