Fiat 131 Mirafiori, pomenovaný po štvrti Mirafiori v Turíne, kde sa vyrábal, debutoval na turínskom autosalóne v roku 1974 ako nástupca modelu Fiat 124. Tento automobil prišiel na trh počas nepriaznivej doby ropnej krízy, keď klesala kupná sila a zákazníci hľadali najmä úsporné hatchbacky. Napriek tomu si auto dokázalo vydobyť miesto na trhu a stalo sa obľúbeným rodinným autom, ktoré si našlo fanúšikov nielen v Taliansku, ale aj v ďalších krajinách Európy a sveta.
Fiat 131 priniesol na svoju dobu pokročilé technológie. Pohon zadných kolies a podvozok s tlmičovými vzperami McPherson poskytovali výbornú stabilitu na ceste. Automobil sa vyznačoval aj zlepšenými deformačnými zónami, vystuženým skeletom a samonavíjacími bezpečnostnými pásmi. Inžinieri presunuli palivovú nádrž nad zadnú nápravu, čím zvýšili bezpečnosť v prípade nehody. Píše o tom idnes.cz.
Interiér ponúkal viac priestoru a komfortu, pričom drahšie verzie, ako model „Special“, prinášali luxusné čalúnenie z velúru, bohatší prístrojový panel či prídavné možnosti, ako otáčkomer alebo vyhrievanie zadného okna.
Rozmanitosť karosérií
Fiat 131 bol dostupný v troch hlavných verziách:
- Štvordverový sedan: Základný variant, ktorý spĺňal požiadavky na rodinné auto.
- Dvojdverový tudor: Elegantná verzia, ktorá apelovala na športovejšie ladených vodičov.
- Päťdverové kombi „Familiare“: Praktické rodinné vozidlo s väčším batožinovým priestorom, ktoré vznikalo v španielskych závodoch Seatu.
Taliansky dizajn s nezameniteľným šarmom
Dizajn Fiatu 131 bol dielom stylistického centra automobilky a niesol typické črty 70. rokov – ostré línie a veľké zasklené plochy. Zaujímavým prvkom boli zadné svetlá v tvare ležiaceho písmena „T“ a chrómové detaily, ktoré dodávali vozidlu eleganciu. Model „Special“ mal navyše bočné lišty a ďalšie luxusné detaily, ako chromované rámy okien.
Výkonné motory a globálny úspech
Fiat 131 bol vybavený dvoma motormi:
- 1,3-litrovým štvorvalcom s výkonom 65 koní,
- 1,6-litrovým motorom s výkonom 75 koní.
Pre tých, ktorí hľadali výkon, bola určená verzia Supermirafiori s dvojitým vačkovým hriadeľom, a vrcholný model Volumetrico Abarth, ktorý bol vybavený kompresorom, dosahoval výkon 140 koní a maximálnu rýchlosť až 190 km/h.
Automobil sa vyrábal nielen v Taliansku, ale aj v Španielsku, Turecku a iných krajinách. V Československu si našiel miesto medzi luxusnými vozidlami dostupnými cez Tuzex, kde bol snom mnohých vodičov.
Úspechy v motoristickom športe
Fiat 131 Abarth, súťažná verzia modelu Fiat 131 Mirafiori, sa stal ikonou motoristického športu. Tento model bol navrhnutý špeciálne na svetové rally súťaže, kde dosiahol ohromujúce úspechy. V rokoch 1977, 1978 a 1980 získal titul majstra sveta v rally (WRC) a zanechal nezmazateľnú stopu v histórii automobilových súťaží. Fiat 131 Abarth dosiahol svoj prvý veľký triumf v roku 1977, keď získal titul majstra sveta v rally. Tento úspech zopakoval v rokoch 1978 a 1980, čím potvrdil svoju dominanciu v motoristickom športe. K týmto úspechom prispeli aj legendárni jazdci, ako Markku Alén, Walter Röhrl a Michele Moutonová. Auto súťažilo vo farbách sponzorov, ako OLIO FIAT a Alitalia, pričom ikonické zeleno-červené polepy Alitalie sa stali nezameniteľným symbolom tejto éry rally.
Vďaka svojim úspechom v rally a nezameniteľnému dizajnu sa Fiat 131 Abarth stal vyhľadávaným modelom medzi zberateľmi. Mnohí ho považujú za jedno z najlepších rally áut svojej doby. Dnes je tento model pripomínaný nielen ako majster súťaží, ale aj ako automobil, ktorý spojil rodinnú praktickosť s nezlomným športovým duchom.
Záver výroby
Výroba modelu Fiat 131 v Taliansku skončila v roku 1983 po vyrobení viac než 1,5 milióna kusov. Jeho miesto na linkách zaujala Regata, avšak Fiat 131 pokračoval vo výrobe v Španielsku a Turecku, kde sa posledné modely vyrobili až v roku 2008. Tento automobil sa stal globálnym fenoménom, ktorého odkaz žije dodnes medzi fanúšikmi klasických vozidiel.