Sociálnymi sieťami sa pred pár dňami šíril príspevok nahnevaného občana, ktorý spochybnil informatickú bezpečnosť bánk, ktoré pôsobia na našom území.
Vo svojom príbehu opísal situáciu, kedy po pokuse o výber hotovosti z bankomatu dostal doklad s osobnými údajmi o stave bankového účtu cudzej osoby.
Poškodenie dobrého mena
Dôkazom mala byť priložená fotografia potvrdenky, ktorú bankomaty bežne vydávajú po zrealizovanej platbe. Zámerne boli viditeľné posledné štvorčíslie platobnej karty a bankového účtu. Informácie sa šírili na facebookovej stránke „Nekŕmte nás odpadom“, ktorú sleduje okolo 163-tisíc fanúšikov.
Zdieľaný príspevok mal dosiahnuť okolo 200 zdieľaní a desiatky komentárov. Prípad sa týka ČSOB banky, ktorá sa k danej situácii vyjadrila pre portál Živé.sk. Pravdivosť príbehu jednoznačne odmieta.
„Ide o nepravdivú udalosť s náhodne nájdenou potvrdenkou, ktorá bola šírená a poškodzovala dobré meno našej spoločnosti,“ ozrejmila hovorkyňa banky Zuzana Fečová.
Neznámy prispievateľ totiž tvrdil, že si chcel vybrať hotovosť z bankomatu na Obchodnej ulici v Bratislave. Jeho slová ale nedávali úplný zmysel, keďže z prípadu nebolo jasné, či skutočne dostal hotovosť, alebo nie.
Na jednej strane tvrdil, že: „Uskutočnil som výber vo výške 100 eur, ale na moje prekvapenie jediné, čo vyšlo z bankomatu, bola moja karta a doklad o výbere z karty, ktorú ja nevlastním,“ znelo v statuse, ktorý je už k dnešnému dňu nedostupný.
Odstávka sa dotkla iba internetových služieb
Ďalej dodáva, že na potvrdení mal informácie o zostatku účtu, ktorý rozhodne nepatril jemu, a malo tým pádom dôjsť k porušeniu ochrany osobných údajov. Následne skonštatoval, že „pravdepodobne bol tento výber úspešne uskutočnený“, čo sa snažil dokázať priloženým potvrdením. Z účtu cudzieho klienta tak vraj odišlo 100 eur bez jeho vedomia.
Okrem toho o banke tvrdil, že už dlhodobo nedbá o svoje IT oddelenie a nepríjemný incident sa mal stať práve pre zanedbávanie pravidiel spoločnosti. Svoju dôveryhodnosť zvyšoval aj informáciou, že pracuje v banke, čo ale nemusí byť pravda a podľa vyhľadaného profilu na sociálnej sieti LinkedIn mohol zneužiť meno nič netušiaceho človeka. Ako zistil portál Živé, rovnaké meno, aké uvádzal aj dotknutý klient, má aj televízna osobnosť z Nemecka.

Fečová však upriamuje pozornosť na načasovanie šírenej informácie. V danom čase mala ČSOB na koniec týždňa plánovanú odstávku a aktualizáciu systémov. Nedotkla sa ale bankomatovej siete, vzťahovala sa výhradne na internetovú stránku a internet banking či mobilnú aplikáciu ČSOB Smart Banking.
Odstávka podľa hovorkyne za žiadnych okolností nesúvisí s informáciami, ktoré šírila neznáma osoba. „Z pohľadu procesov fungovali systémy štandardne, bez chýb, potvrdenky boli vystavované správne v zmysle platných predpisov,“ pokračuje v stanovisku.
Zámerné načasovanie
Vysvetľuje ďalej, že žiadneho klienta banky nemožno identifikovať iba na základe posledných štyroch čísel karty alebo účtu, ktoré sa nachádzajú na potvrdenke.
O tom, že by malo ísť o vymyslený príbeh, hovorí aj skutočnosť, že tesne pred jeho zverejnením oznámila ČSOB zámer odkúpiť konkurenčnú 365.banku, vrátane Poštovej banky.
Pokiaľ sa klientovi vyskytnú pri výbere peňazí problémy, či už bankomat nevydá hotovosť, suma sa nezhoduje s požadovanou čiastkou, alebo bankomat „zhltne“ kartu, ihneď sa treba obrátiť na infolinku príslušnej banky.