V utorok sa Slovensko spamätávalo z nehody, akú na našich tratiach ešte nezažilo. Dva rýchliky sa zrazili medzi Lipovníkom a Výhybňou Tunel, pričom odstraňovanie vozňov si vyžiadalo hodiny komplikovanej práce. Prvé zistenia z vyšetrovania naznačujú možné chyby, presnú príčinu určí až záver vyšetrovania.
K zrážke rýchlikov R 913 a R 914 GEMERAN došlo v pondelok (13. 10.) na úseku Lipovník – Výhybňa Tunel. Ministerstvo dopravy SR začalo s odstraňovaním následkov už v ten istý deň o 18.00 h, pričom všetky záchranné, vyšetrovacie aj technické zložky pracovali s maximálnym nasadením.
Komplikované odstraňovanie vrakov a zdržania v doprave
„Odstraňovacie práce pokračujú nepretržite so striedaním čiat technikov kvôli odpočinkom. Približne o 3.00 h sa podarilo odsunúť vozne a rušeň vlaku R 914 do stanice Jablonov nad Turňou. O necelé dve hodiny neskôr, o 4.55 h, sa podarilo presunúť ďalšie dva vozne vlaku R 913 do stanice Lipovník,“ informovala hovorkyňa ŽSR pre TASR.
Najväčšou výzvou bolo bezpečné odstránenie vozňa a lokomotívy, ktoré skončili v zráze 30 až 50 metrov od koľajiska. „Keďže k týmto súpravám nie je prístup zo spodnej strany a jeden z vozňov sa nachádza v nestabilnej polohe nad zrázom, bolo nevyhnutné najskôr vyhotoviť 3D sken, ktorý posúdil riziko ich možného zosuvu. Vzhľadom na to, že techniku nie je možné z tejto polohy vyzdvihnúť štandardným spôsobom (napr. pomocou žeriavov), pristúpi sa k opatrnému a postupnému spúšťaniu vozňa smerom nadol k lokomotíve,“ vysvetlili ŽSR.
Bezpečnosť a ochrana verejnosti je na prvom mieste
Pri príprave odstraňovania spolupracovali ŽSR s Policajným zborom SR a starostom obce, aby sa zabránilo vstupu nepovolaných osôb. Na miesto bol nasadený aj dron zo Spišskej Novej Vsi, ktorý vytvoril fotodokumentáciu.
V utorok večer sa podarilo obnoviť dopravu po jednej traťovej koľaji, pričom vlaky prechádzali úsekom rýchlosťou desať kilometrov za hodinu. Ministerstvo dopravy avizovalo, že plná prevádzka medzi Jablonovom nad Turňou a Lipovníkom by mohla byť obnovená ešte pred polnocou.
„Doprava na trati pri Jablonove nad Turňou bola dnes obnovená po jednej traťovej koľaji. Vlaky úsekom prechádzajú zníženou rýchlosťou desať kilometrov za hodinu,“ informovala železničná spoločnosť na sociálnej sieti.
Prvé zistenia vyšetrovania a bezpečnostné opatrenia
Vyšetrovanie nehody pokračuje. „Pre Železnice Slovenskej republiky zostáva bezpečnosť naďalej najvyššou prioritou. Na základe doterajších zistení možno konštatovať, že jeden z rýchlikov sa nachádzal približne o 100 metrov ďalej, než sa mal nachádzať. Či išlo o dôsledok technickej poruchy, ľudského zlyhania alebo iného faktora, bude predmetom ďalšieho vyšetrovania,“ uviedla hovorkyňa ŽSR.
Trať je vybavená počítadlami osí, ktoré poskytnú presný čas a miesto prechodu vlaku a pomôžu pri rekonštrukcii udalostí.
Podpora zo strany partnerov V4 a vyjadrenie ŽSR
Generálny riaditeľ MÁV vyjadril úprimnú podporu všetkým železničným partnerom a účastníkom tragickej nehody. Podľa jeho slov je bezpečnosť železničnej dopravy spoločnou prioritou.
„Bezpečnosť železničnej dopravy predstavuje jednu zo základných priorít nášho odvetvia. Je preto naším spoločným záujmom zabezpečiť, aby bola za všetkých okolností udržiavaná na čo najvyššej úrovni. Verím, že musíme aj naďalej vynakladať maximálne úsilie, aby sme cestujúcim poskytli čo najbezpečnejšie a najspoľahlivejšie podmienky,“ vyjadril sa.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik ocenil nasadenie záchranných zložiek a technikov: „Našťastie sa nám situáciu podarilo zvládnuť vlastnými kapacitami, nachádzali sme sa v geografickej polohe, kde bolo rýchlejšie zasiahnuť s našou technikou. Ak by sa však podobná nehoda stala bližšie k hraniciam, určite by som túto ponuku využil. Našťastie to vyzerá tak, že do zajtrajšieho dňa sa nám podarí odstrániť všetky následky nehody, aj napriek technickej náročnosti ich odstraňovania,“ uviedol Bednárik.