Do jazyka mladšej generácie pribúda toľko slovíčok, že ich nestíhame počítať, nehovoriac o ich významoch. Rizz, chill, hype (hajp) či flexiť striedajú aj novšie výrazy, ktoré sa postupne udomácňujú v spoločnosti.
Jazyk generácie Z postupne formuje spôsob komunikácie a slová, ktoré sa pre skôr narodených môžu zdať nezmyselné či nezrozumiteľné, pre mladšie ročníky sú absolútne bežnou súčasťou rozhovorov.
Pribudli aj kratšie verzie slov
Veľký vplyv na vznik nových slov má digitálne prostredie či sociálne siete. Prístup k internetu zapríčiňuje rýchle šírenie anglicizmov, skratiek zložených z viacerých slov či slangové výrazy, ktoré sa následne prepájajú s domácim jazykom.
Slovnú zásobu mladých ovplyvňuje aj súčasná hudba, prípadne videá, ktoré sa stanú virálnymi. Množstvo výrazov upadne rýchlo do zabudnutia, no mnohé sa postupom času ustália a stanú súčasťou bežného slovníka.
Popri úplne nových frázach sa rozšírili aj kratšie verzie existujúcich výrazov, ktoré pribudli do známeho slovníka Cambridge Dictionary. Ako informuje BBC, do slovníka bolo pridaných viac ako 6-tisíc nových slov vrátane tých, ktoré sa vzťahujú na technologických gigantov či prácu na diaľku.
Okrem nových fráz pribudli výrazy ako napríklad „delulu“ – čo je slovná hra so slovíčkom „delusional“, ktoré má podobný význam. Ten, kto je „delulu“, verí veciam, ktoré nie sú skutočné alebo pravdivé, zvyčajne preto, že sa tak dotyčný rozhodne.
Rozšírenie slangových výrazov
Do slovníka pribudli aj slangové výrazy ako „skibidi“ či „tradwife“. Skibidi vysvetľujú ako nezmyselný výraz, ktorý vznikol vďaka tvorcovi animovanej série videí na platforme YouTube. V slovníku ho definujú ako slovo s viacerými významami, ktoré môže byť použité bez reálneho významu aj ako vtip. Príkladom jeho použitia je „Čo to do pekla robíš, skibidi?“
Tradwife vznikol spojením „traditional wife“, ktorý do istej miery odkazuje na minulosť, kedy ženy zastávali tradičné rodové role a život založený na domácich prácach, starostlivosti o deti či podpore manžela. V súčasnosti ide o matku, ktorá varí, upratuje a zverejňuje príspevky na sociálnych sieťach.
„Internetová kultúra mení anglický jazyk a je fascinujúce pozorovať a zachytiť tento efekt v slovníku,“ povedal manažér lexikálneho programu Colin McIntosh.
Viacero slangových slov sú už spopularizované na sociálnych sieťach a stále sa rozširujú o tisíce nových slov, ktoré budú tento rok pridané do slovníka Cambridge Dictionary.
Slovník ovplyvnila aj pandémia
Nárast práce na diaľku, takzvaný home office, od vypuknutia celosvetovej pandémie viedol k tomu, že v slovníku sa objavil aj výraz „mouse jiggler“ – zariadenie alebo softvér, ktoré simuluje pohyb myši a vytvorí tak zdanie, že pracujete, aj keď nepracujete.
Pridané boli aj niektoré zložené výrazy ako napríklad „broligarchy“. Spojením slov „bro“ a „oligarchy“ sa rozumie „malá skupina mužov, najmä mužov vlastniacich alebo zapojených do technologického podniku, ktorí sú mimoriadne bohatí a mocní a ktorí majú alebo chcú politický vplyv“.
Tento pojem sa používal na označenie technologických lídrov Jeffa Bezosa, Elona Muska či Marka Zuckerberga, ktorí sa v januári zúčastnili inaugurácie Donalda Trumpa.