Od smrti legendárneho Karla Gotta ubehlo už niekoľko rokov, no jeho meno aj naďalej vyvoláva silné emócie, rovnako ako jeho manželka Ivana či dcéry.
Po odchode Zlatého slávika zostáva jeho pamiatka stále živá. Vdova Ivana sa síce stiahla zo žiare reflektorov a sústredí sa na dcéry Charlotte Ellu a Nelly Sofiu, napriek tomu sa snaží spomienku na manžela držať s úctou a profesionalitou.
V podobnom duchu, aspoň podľa rozhodnutí vdovy Ivany, sa však neriadili speváci, ktorí sa pokúšali maestrove pesničky prespievať a vybudovali si biznis s vlastnými koncertami.
Je tam jeden veľký problém
Ako píše Plus 7 dní, Ivane Gottovej sa speváci takzvaných „cover“ verzií nepáčili a hoci im nemohla výslovne zakázať účinkovanie s pesničkami Karla Gotta, mohla im, ako vlastníčka práv na meno a podobizeň manžela, aspoň zatrhnúť použitie na výrobu propagačných materiálov.
Speváci, ktorí sa pokúšajú napodobniť zosnulého speváka, nie sú príliš po chuti ani poslednému z kapelníkov, ktorý bol po boku Gotta dlhých 40 rokov.

„Nie som priaznivec takéhoto priživovania sa na Karlovej osobnosti. Príde mi to veľmi jednoduché. Tam je jeden veľký problém. Keď tie pesničky len skopírujú, originál nikdy nedosiahnu. Gott je totiž aspoň zatiaľ nedosiahnuteľný. Jediná cesta je spievať jeho pesničky po svojom. To je ale veľmi ťažké. Naozaj veľmi ťažké. Zároveň sa ale ponúka otázka, či to ľudia ocenia. Či si nepovedia, že chcú radšej tú starú verziu, ktorú poznajú,“ zamyslel sa pianista Pavel Větrovec.
Všade byť nemôže
Karel Gott sa na adresu spevákov, ktorí sa ho pokúsili napodobniť, vyjadril, že je to pre neho najlepšia reklama, ak si ho niekto zvolí ako „objekt“ na imitovanie. Často mu neprekážal ani fakt, pokiaľ daný spevák predniesol hrozný výkon.
„Čím viac má taký spevák, ktorý si zachová svoju osobitosť, imitátorov, tým lepšie. Sú medzi nimi aj takí, ktorí to robia veľmi dobre. Všade byť nemôžem a nie všetci majú dosť peňazí na to, aby si mohli dovoliť zaplatiť náš koncert. Kvôli výpravnosti to nie je vôbec ľahký špás,“ ozrejmil dávnejšie Gott.
Jeho dlhoročný spolupracovník si zaspomínal na prípravu veľkého spomienkového koncertu, kde sa na pódiu vystriedalo množstvo spevákov a osobností. Priznáva, že hoci vystúpila elita českej a slovenskej hudobnej scény, na Karla Gotta nemal nik, a to len zdôraznilo jedinečnosť maestra.

„Karel začínal džezovou muzikou, swingom, s Olympicom skúšal aj rockové veci a hoci bol jeho doménou pop, natočil aj albumy s ľudovkami a klasikou. Preto boli jeho koncerty veľmi pestré a trvali aj tri hodiny,“ zamyslel sa Pavel Větrovec, ktorý je autorom hitov pre Gotta ako Jeď, má to spád, Nenech mě za dveřmi stát či Rána hlavou do zdi.
Odmietal zrušiť účasť
Najťažšie okamihy zažíval v posledných mesiacoch Gottovho života, kedy ho trápila leukémia a pravidelne navštevoval nemocnicu. Zápal pľúc len zhoršil situáciu a telo bolo výrazne oslabené. Napriek tomu Karel nechcel dopustiť, aby musel zrušiť vystúpenie na festivale Benátska noc. Na skúšky cestoval priamo z nemocnice, odkiaľ ho viezla vdova Ivana.
Poslednú skúšku mal 24. júla 2019 a ďalší deň sa mal objaviť pred 10-tisícovým davom. „Vedel som, že festival Benátska bude zrejme jeho posledným vystúpením v živote. Za každú cenu ho chcel zvládnuť a nesklamať fanúšikov. Bolo mu však veľmi zle. Ivanka ho prosila na kolenách, my sme ho prosili, aby vystúpenie odvolal. On však skúšal ďalej, no odišiel skôr,“ zaspomínal si Větrovec.
Večer sa maestrovi zhoršil stav natoľko, že napokon sám usúdil a zrušil svoju účasť. V neskoršom telefonáte sa ho Gott pýtal, či urobil správne rozhodnutie.
„Stokrát som mu povedal áno, ale bol z toho nesmierne smutný. V jeho momentálnom zdravotnom stave by to bol naozaj veľký hazard. Karel zrušil koncert prvýkrát v živote. Muselo to byť pre neho nesmierne deprimujúce. Veľmi sa na to tešil a do poslednej chvíle bol presvedčený, že to pôjde. Zvlášť, keď vedel, že je to naposledy,“ uzavrel Větrovec.


