Herečka Zuzana Mauréry, známa svojimi výraznými postavami na filmovom plátne aj v divadle, sa po uvedení filmu Nepela, v ktorom stvárnila legendárnu trénerku Hildu Múdru, rozhodla otvorene prehovoriť o stave slovenskej kultúry. V rozhovore pre portál 360tka sa zverila so svojimi pocitmi o situácii, ktorá podľa nej dlhodobo dusí slobodu umeleckého prostredia. Kriticky sa vyjadrila k práci ministerky kultúry Martiny Šimkovičovej, ktorej kroky považuje za nekompetentné a škodlivé pre celé odvetvie.
V posledných mesiacoch sa vzťahy medzi umeleckou obcou a vedením ministerstva kultúry výrazne vyostrili. V mnohých divadlách sa po predstaveniach čítali verejné vyhlásenia, ktorými sa umelci snažili apelovať na divákov, aby sa k nim pridali a nahlas vyjadrili nesúhlas s tým, ako štát nakladá s kultúrnou politikou. Tieto protestné aktivity sa stali reakciou na kroky, ktoré podľa hercov smerujú k obmedzovaniu umeleckej slobody a k centralizácii moci v rukách niekoľkých úradníkov. Informuje portál 360tka.

Na tieto obvinenia reagoval generálny tajomník služobného úradu ministerstva, Lukáš Machala, ktorý tvrdil, že ministerstvo nikdy nezakázalo žiadne predstavenie ani film a obvinenia označil za prehnané.
„V tých pamfletoch sa odvolávajú na to, že tu rušíme slobodu prejavu, že nejaká dramaturgická sloboda je obmedzená. S pani ministerkou sa stále pýtame, za tie dva roky, koľko sme zakázali divadelných predstavení a filmov? Ja neviem o žiadnej!“ Vyjadril sa v minulosti pre denník Pravda aj generálny tajomník služobného úradu Lukáš Machala.

Mauréry však s týmto pohľadom zásadne nesúhlasí. Podľa nej sa zásahy do kultúry nedejú priamymi zákazmi, ale sofistikovanejšími metódami, napríklad cez krátenie rozpočtov, zastavenie spoluprác, výmeny riaditeľov či blokovanie grantov ešte pred začiatkom projektu. Takéto praktiky podľa herečky vedú k autocenzúre a strachu, čo je pre slobodnú tvorbu mimoriadne nebezpečné.
„To nie je tak, že oni vydajú, že toto predstavenie sa nebude hrať, alebo tento film nevyjde. Oni to robia inak! Robia to ešte predtým! Buď nedajú peniaze, alebo zrušia spolupráce….Veď v Slovenskom národnom divadle to tak hneď bolo, že zrušili spoluprácu ešte pred začiatkom. Alebo skrátia rozpočty, vymenia ľudí – vedúcich pracovníkov alebo celé osadenstvá. Veď toto je trápne, ako to povedal…“ povedala herečka.
Herečka sa dotkla aj samotnej ministerky Martiny Šimkovičovej, ktorú obvinila z nečinnosti a z nedostatku skutočného záujmu o dialóg s umelcami. Podľa jej slov by mala ministerka namiesto kritizovania umeleckej obce hľadať spoločnú reč a vypočuť, čo umelcom chýba. Mauréry zdôraznila, že úlohou rezortu nie je rozhodovať, kto má alebo nemá dostať priestor, ale vytvoriť systém, v ktorom môže kultúra slobodne fungovať bez politických zásahov.

Herečka zároveň tvrdí, že ministerka sa otvorenej komunikácii vyhýba, pretože by v nej nedokázala obstáť. Z jej pohľadu totiž Šimkovičová nemá dostatočné vedomosti o kultúre a všetky rozhodnutia v skutočnosti robí jej blízky spolupracovník Lukáš Machala. Podľa Mauréry tak ministerka len formálne zastáva funkciu, zatiaľ čo skutočné riadenie rezortu prebieha v zákulisí pod vplyvom straníckych a politických záujmov.
Zuzana Mauréry sa netajila ani tým, prečo je ako herečka nespokojná. Uviedla, že ministerka podľa nej nemá kompetencie viesť taký dôležitý rezort, nerozumie jeho fungovaniu a nedokáže vytvoriť férové prostredie pre diskusiu. Kritizovala tiež spôsob, akým sa obsadzujú kľúčové posty v kultúrnych inštitúciách – bez transparentného výberu, často na základe lojality a osobných väzieb. Takýto prístup považuje za nebezpečný pre budúcnosť slovenskej kultúry, ktorá by mala byť postavená na slobode, odbornej kompetencii a rešpekte voči tvorcom.
„Hlavne treba komunikovať! Nech pani Šimkovičová zdvihne zadok a nech sa spýta hercov, a tých, ktorí nie sú s ňou spokojní: ´Prosím vás, čo vám chýba? Čo môžem ja pre vás urobiť, aby ste spokojní boli?´ Ona nemá rozhodovať o tom, že ty môžeš, ty nemôžeš, ty dostaneš a ty nie.. Ona má vytvoriť jednu štruktúru, jeden systém, kde celá kultúra môže slobodne fungovať. A keď to nechápe, tak nech zdvihne zadok a nech zaháji dialóg. Len ona sa ten dialóg bojí zahájiť, lebo by na ňom absolútne pokapala, lebo ona nevie, ona nevie o kultúre nič! A netvárme sa, veď všetko to tam riadi Machala a ešte všetci tí papaláši nad ňou (smiech)! Takže ona si nemôže dovoliť, ona nie je tak silná, aby mohla ísť komunikovať s nejakými reprezentantmi kultúry! Ona to nevie, ona to nemôže urobiť. Veď nech sa spýta! A nech vysvetľuje! Nech konfrontuje! Ale z oči do očí a verejne! A potom zistí, že prečo!“ dodala Zuzana Mauréry.
Na záver zdôraznila, že umelci nežiadajú výhody, ale len spravodlivé podmienky na prácu. Podľa nej kultúra nie je niečo, čo sa dá riadiť príkazmi zhora, pretože je odrazom spoločnosti, jej hodnôt a vnútornej slobody. Ak sa tieto princípy budú ďalej potláčať, výsledkom bude mlčanie tam, kde by mala znieť odvaha a pravda.
A prečo je ako herečka nespokojná s ministerkou?
„Pretože nie je kompetentná. Pretože kultúre nerozumie. Pretože nie je schopná viesť dialóg s umelcami alebo reprezentantmi kultúry. Nech dosadzovanie jej ľudí prechádza demokratickým procesom, ale evidentne neprechádza. Ona si len dosadzuje ľudí a obchádza ten demokratický systém. Tak prečo sme nespokojní? Pretože všetko obchádza! Je direktívna!“


