Život speváckej legendy rozdelil Slovákov na dva tábory. Kým jedni film vítajú ako realistický pohľad na človeka z mäsa a kostí, iní hovoria o hanobení jeho odkazu.
Rozporuplný film, ktorý vzbudil silné emócie
Len niekoľko dní po premiére filmu Duchoň, ktorý mapuje život jedného z najvýraznejších hlasov slovenskej hudobnej scény, Karola Duchoňa († 35), sa medzi verejnosťou rozprúdila vášnivá diskusia. Režisérom snímky je Peter Bebjak (54) a titulnú pstavu stvárnil Vladislav Plevčík (32). Napriek pôvodne priaznivým ohlasom divákov sa film ocitol v centre ostrej kritiky. Niektorí ho vnímajú ako príliš temný a nevyvážený portrét umelca, ktorý zanechal hlbokú stopu v slovenskej hudbe. Informuje o tom portál Nový Čas.
Kritika z Galanty
Prvým, kto verejne prehovoril o sklamaní z filmu, bol primátor Karolovho rodného mesta Galanta, Peter Kolek. Ten na sociálnych sieťach zverejnil status, ktorý okamžite vyvolal búrlivú diskusiu. „Samotný film ma hlboko zasiahol. A žiaľ, nie v pozitívnom zmysle. Zameriava sa takmer výlučne na jeho tienisté stránky, osobné zlyhania a závislosti. Jeho výnimočný hlas a vplyv na slovenskú hudbu boli takmer bagatelizované,“ uviedol primátor.
Pod jeho vyjadrením sa strhla diskusia, v ktorej zaznievali názory, že film speváka vykresľuje jednostranne, ako problémového muža a nie ako umelca, ktorého hlas si podmanil celé generácie.

Kritické slová aj od spisovateľa Baričáka a Borisa Kollára
S podobnou kritikou vystúpil aj spisovateľ Pavol „Hirax“ Baričák. Podľa neho tvorcovia urobili chybu, keď sa sústredili najmä na negatívne aspekty Duchoňovho života: „Kto by o tom človeku nič nevedel, zafixoval by si ho ako alkoholika, diletanta, klamára a vagabunda. Kde sú vyzdvihnuté jeho dobré stránky?“ pýtal sa verejne Baričák.
Jeho slová zdieľal aj expolitik Boris Kollár, ktorý naznačil, že film môže skresliť pamiatku speváka v očiach mladších generácií.
Rodina: Chceli sme, aby bol vykreslený inak
Výhrady voči filmu neskrývala ani dcéra Karola Duchoňa – Danka Miklášová. Tá pre denník Nový Čas uviedla, že s filmom nie je spokojná a pripustila, že s mamou, Duchoňovou vdovou Elenou, sa podieľali na konzultáciách so štábom, no reálne ovplyvniť scenár nemohli.
„Stretli sme sa iba s pánom Bebjakom. Veľké zásahy sme už ale urobiť nemohli, keďže to bolo napísané. Vedeli sme to ovplyvniť len v pár scénach, ktoré boli úplne cez čiaru,“ prezradila Danka.
Sklamaná bola aj z toho, že film neukázal otcovu srdečnosť, priateľskosť a veselosť. Dodala však, že z výkonu Vladislava Plevčíka bola nadšená a tvorcom ďakuje aspoň za to, že sa na ňu obrátili: „Radšej to mať aspoň nejakým spôsobom pod kontrolou, než to vôbec nemať. Lebo na Slovensku to funguje tak, že tu žiadne povolenia v podstate k ničomu nepotrebujú…“

Herečka Eva Pavlíková: Bol to jeho osud
Na druhej strane však stoja aj tí, ktorí film obhajujú ako verný obraz skutočnosti. Herečka Eva Pavlíková, ktorá s Duchoňom kedysi spolupracovala v projekte „Zlatá lýra“, si myslí, že film ukázal pravdu, akokoľvek bolestivú: „Veď bol alkoholik. Bol aj gambler. Naozaj premrhal svoj obrovský talent. To je fakt, ktorý nemožno vymazať,“ uviedla Pavlíková a pripomenula, že rovnaké reakcie zažili už v divadle.
Verejnosť je rozdelená
Mnohí fanúšikovia neskrývajú hnev. Po zhliadnutí filmu sa pýtajú, prečo má film o spevákovi pôsobiť temnejšie než snímky o kriminálnikoch, ktoré majú často ospravedlňujúci podtón. „Typické slovenské. Človek, na ktorého by sme mali byť hrdí, lebo jeho hlasu sa bál aj božský Kája, je vykreslený ako padúch,“ uviedol jeden z divákov.
Bebjak zatiaľ mlčí
Režisér Peter Bebjak sa k vlne kritiky zatiaľ verejne nevyjadril. Jeho meno je spojené s viacerými oceňovanými filmami a sériami, ktoré často zachytávajú temnejšiu stránku osudov známych postáv. Aj v prípade Duchoňa zrejme zvolil realistickejší, no kontroverzný prístup.
