Na jeseň uplynú dva roky od okamihu, keď jemenskí povstalci Húsíovci začali terorizovať obchodné lode na pomedzí Červeného mora a Adenského zálivu. Mnoho plavidiel odvtedy radšej obopláva Mys Dobrej nádeje a vyhýba sa Suezskému kanálu. Náklady na prepravu tak výrazne stúpli a Egypt prichádza mesačne o stovky miliónov dolárov. Samozvané vládca tropických vôd nezastavili americké údery a zatiaľ ani Izrael. Panuje podozrenie, že im okrem Iránu pomáhajú aj Rusko a Čína, ktorá tak posilnila svoj vplyv v regióne.
Izraelu sa minulý týždeň podarilo pri vzdušných úderoch zlikvidovať vplyvné Húsíe na čele s premiérom povstaleckej vlády Ahmadom Rahavím. Išlo tak zrejme o najvyššie postaveného predstaviteľa skupiny, ktorého židovský štát zlikvidoval od začiatku vojny v Gaze. Húsiovia následne pohrozili zintenzívnením svojich útokov na Izrael a cez víkend vtrhli do kancelárií OSN a zadržali niekoľko ľudí.
Rastú navyše obavy, že by mohli opäť zosilniť útoky na mori. Britská vojenská námorná služba UKMTO v nedeľu večer hlásila nevyjasnený incident v Červenom mori neďaleko saudskoarabského prístavu Janbú. V pondelok sa potom Húsíovia prihlásili k zodpovednosti za útok na izraelský ropný tanker plávajúci pod libérijskou vlajkou. Briti ale tvrdia, že cieľ zasiahnutý nebol. „Posádka bola svedkom dopadu neznámeho projektilu v tesnej blízkosti svojho plavidla a počula hlasnú ranu,“ uviedla služba.
Povstalci ponúkajú lodiam registráciu a bezpečie
Húsiovia začali na komerčné lode v jemenských vodách útočiť v novembri 2023, najintenzívnejšie šikanovali svetový obchod nasledujúce leto. Potom incidentov ubúdalo, až na prelome minulého a tohto roku prestali. V júli však šiitski bojovníci opäť obnovili svoju námornú aktivitu a potopili dve nákladné lode.
„V oblasti Červeného mora sme zaznamenali obdobie, keď aktivita trochu poklesla, ale teraz sa bohužiaľ opäť zvýšila,“ vyhlásil na konci augusta Andrew McMellin zo spoločnosti Markel International, ktorá poskytuje poistenie lodiam.
Povstalci sa medzitým pokúšajú legitimizovať svoju kontrolu nad jemenskými vodami. Na tento účel zriadili Centrum pre koordináciu humanitárnych operácií a zverejnili zoznam často kladených otázok, ktoré sa týkajú bezpečnej plavby kritickou pasážou v oblasti úžiny Bab al-Mandab. Vyzývajú prepravné spoločnosti, aby si u nich podali žiadosť o bezproblémové preplávanie.
V auguste rebeli oznámili, že uvalili „sankcie“ na 64 spoločností vlastniacich lode. Všetky sú nejakým spôsobom spojené s Izraelom. Ostatným plavidlám ale v prípade registrácie sľubujú „bezplatnú službu bezpečného tranzitu“. V minulosti pritom OSN obvinila Húsia z toho, že si účtujú poplatky za neútočenie na lode. Tvrdila, že si tak môžu prísť na 180 miliónov dolárov mesačne.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)