Vodiči v indickom Dillí si môžu aspoň na čas vydýchnuť. Najvyšší súd Indie dočasne pozastavil platnosť represívneho zákazu, ktorý mal znemožniť tankovanie starším vozidlám. Opatrenie malo zlepšiť kvalitu ovzdušia, no napokon vyvolalo vlnu nespokojnosti a odoberanie ŠPZ.
Indický súd rozhodol, že úrady nesmú podnikať žiadne kroky proti majiteľom dieselových áut starších ako desať rokov a benzínových vozidiel starších ako pätnásť rokov. Pôvodne sa na tieto vozidlá vzťahoval vekový limit a prísny zákaz tankovania. Informuje o tom portál Autoviny.sk.
Rozhodnutie sa týka celej metropolitnej oblasti Dillí a nadväzuje na žiadosť miestnej vlády, ktorá spochybnila spravodlivosť plošného zákazu jazdy. Ten bol prvýkrát prijatý v roku 2015 a o tri roky neskôr ho potvrdil najvyšší súd.
Nie vek, ale emisie
Lokálna vláda argumentuje, že zákaz založený výlučne na veku vozidla je neprimeraný a nevedecký. Podľa nej by sa mala posudzovať skutočná technická spôsobilosť auta, nie rok výroby. „Potrebujeme systém, ktorý bude vyhodnocovať znečistenie podľa reálnych emisných hodnôt, nie podľa veku vozidla,“ uvádza sa v návrhu mesta Dillí.
Súd zároveň vyzval indickú vládu a Komisiu pre kontrolu kvality ovzdušia, aby sa k veci oficiálne vyjadrili pred konečným rozhodnutím. Sudca pripomenul, že kedysi ľudia používali autá aj desiatky rokov a veterány sú dodnes považované za technické dedičstvo, nie za environmentálny problém.

Zlepšená infraštruktúra aj nové merania
Od roku 2018 sa podľa miestnych úradov výrazne zlepšila infraštruktúra staníc technickej kontroly a metódy merania emisií. Tým podľa Dillí zanikol dôvod na plošné represie voči starším vozidlám.
Mesto preto navrhuje, aby boli postihované len tie autá, ktoré reálne prekračujú povolené limity znečistenia — nie všetky staršie autá bez rozdielu.
Nahradí zákaz tankovania prísnejšia emisná kontrola?
Pôvodné opatrenie malo ambíciu zlepšiť ovzdušie v jednom z najviac znečistených miest sveta. V praxi však spôsobilo masové odoberanie ŠPZ, odťahovanie áut a nespokojnosť tisícok obyvateľov.
Ak najvyšší súd prijme argumenty mesta Dillí, India by mohla prejsť na moderný systém založený na meraní reálnych emisií — podobne ako vo viacerých európskych krajinách.
Takýto prístup by mohol nielen zmierniť napätie medzi vodičmi a úradmi, ale aj efektívnejšie prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia, ktorú pôvodné plošné zákazy nedokázali výrazne ovplyvniť.



