Počas necelých dvoch dní sa podarilo vyzbierať obrovskú sumu, ktorá presiahla 100 miliónov českých korún, čo predstavuje viac než štyri milióny eur. Peniaze poslali tisíce ľudí prostredníctvom internetu, najmä fanúšikovia z Instagramu a podporovatelia na platforme Patreon. Finančné prostriedky sú určené na kúpu, obnovu a následný rozpredaj bytového domu nachádzajúceho sa na Podolskej ulici v Prahe.
Investičná kampaň, ktorej cieľom bolo získať 94 miliónov korún, nielenže dosiahla svoj plán, ale ho aj prekonala o desiatky tisíc. Úspech celej akcie sa pripisuje kombinácii sociálnych sietí a crowdfundingu, ktoré dokázali osloviť širokú komunitu podporovateľov. Záujem ľudí sa prejavil vo veľmi krátkom čase, pričom na účtoch pribúdali milióny korún už počas prvých hodín. Informuje tn.cz.

Princíp crowdfundingu spočíva v tom, že väčší počet ľudí sa spojí a každý prispeje menšou sumou, ktorá sa v konečnom dôsledku premení na vysoký finančný obnos. Takto vyzbierané peniaze sa použijú na konkrétny účel – v tomto prípade na kúpu a rekonštrukciu bytového domu. Po ukončení projektu sa investorom vrátia vložené prostriedky spolu s dohodnutým úrokom, takže okrem podpory zámeru získajú aj finančný výnos.
Za všetkým stojí influencer
Projekt pripravili influencer a podnikateľ Vojta Žižka spolu s realitným investorom Martinom Ladyrom. Kampaň bežala prostredníctvom platformy FinGood, ktorá je známa ako miesto pre kolektívne investovanie.
V tomto prípade išlo už o štvrtý veľký projekt, ktorý sa na portáli podarilo úspešne zafinancovať. FinGood funguje na princípe hromadného požičiavania. Viacerí drobní investori poskytnú menšie čiastky, ktoré sa spoja do jedného celku a podporia konkrétny podnikateľský zámer.
Zaujímavosťou bola aj ponúkaná výnosnosť
Pozornosť investorov nepritiahlo len tempo, akým sa financie zozbierali, ale aj ponúknuté podmienky. Pri investovaní sa pod pojmom „cena peňazí“ rozumie celková suma, ktorú musí dlžník uhradiť, teda úroky doplnené o poplatky za využitie platformy. V tomto projekte bola stanovená ročná sadzba na úrovni osem percent a hodnotenia na sociálnych sieťach vyzdvihovali aj priaznivú výšku vedľajších nákladov.
Navyše, v tomto prípade si FinGood žiadny poplatok neúčtoval, čo bolo súčasťou promo akcie, a aj to prispelo k pozitívnemu vnímaniu projektu.
Podstata investície spočíva v tom, že zakúpený bytový dom bude kompletne zrekonštruovaný a jednotlivé byty sa postupne rozpredajú. Z výnosov sa potom vrátia investorom ich vklady spolu s dohodnutým úrokom. Časť nehnuteľnosti, konkrétne prízemie, už dnes slúži ako reštaurácia, čo naznačuje jej komerčný potenciál.
Prípad ukázal, akú silu majú sociálne siete a online komunity. Vďaka nim sa z myšlienky prezentovanej na internete stala v priebehu niekoľkých hodín realita, ktorej výsledkom sú desiatky miliónov určených na konkrétny realitný projekt. Celý proces zároveň dokazuje, že crowdfunding sa stáva čoraz silnejším nástrojom nielen na podporu kreatívnych nápadov, ale aj na financovanie serióznych investičných zámerov.