Okrem toho je zarážajúcim zistením, že stredné školy sa pri prijímaní nových študentov nevenujú nevenujú aj čítaniu s porozumením.
Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) odhalila nedostatky pri mnohých stredných školách, ktoré zostavujú prijímacie testy pre žiakov 9. ročníkov.
Podľa šetrení ŠŠI sa pri testoch zo slovenského jazyka či matematiky často nekladie dôraz na učivo, ktoré sa deti učia na základnej škole, píše STVR.
Priemerná až nízka obtiažnosť testov
Okrem toho je zarážajúcim zistením, že stredné školy sa pri prijímaní nových študentov nevenujú nevenujú aj čítaniu s porozumením.
Inšpekcia vidí pri prijímacích skúškach niekoľko medzier. V testoch sa totiž objavujú zadania, na ktoré žiaci nedokážu odpovedať, keďže sa daná učebná látka už nevyučuje.
„Asi sa na stredných školách neaktualizujú informácie o tom, aké je učivo na základných školách. Ďalší problém je samotná obťažnosť testov, sú priemerné alebo nízke,“ ozrejmila hlavná inšpektorka ŠŠI Alžbeta Štofková-Dianovská.
„Mierne pociťujeme, že obsah štandardov trošičku poklesol. Kedysi mohli bežne na prijímacích skúškach z matematiky skúšať Pytagorovu vetu, dnes už nie,“ tvrdí riaditeľka Gymnázia Metodova v Bratislave, Zuzana Vaterková.
Učitelia sa prispôsobujú chýbajúcemu jednotnému systému
Keďže mnohé stredné školy si nedokážu vytvoriť prijímacie testy vo vlastnej réžii, obracajú sa na externé spoločnosti, ktoré im ich zabezpečia. K podobnému kroku sa uchyľuje aj bratislavské Gymnázium Metodova.
„Aby obsah zahŕňal témy, ktoré korešpondujú so štandardmi zo štátneho vzdelávacieho programu. Ďalšia vec, aby boli používané korektné výrazy, jednoznačné výrazy, aby deti nemuseli dvojznačne porozumieť zadaniu a úlohám,“ dodáva Vaterková.
Na inej škole si testy pripravujú sami, na čom sa podieľajú samotní pedagógovia. „Vedia podľa osnov, aké témy sa preberajú, a potom na základe toho otázky stanovujú,“ vysvetľuje riaditeľ Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Bratislave, Daniel Adamko.
Chýbajúci jednotný systém pri prijímaní žiakov 9. ročníkov núti školy prispôsobiť sa tejto skutočnosti a vytvárať testy podľa vlastného uváženia. Preto sa môže stať, že niektorým budúcim stredoškolákom položia školy otázky aj nad rámec učiva, ktoré sa preberá na základnej škole.
Môže to spôsobiť, že sa študent na vyhliadnutú školu pre absenciu vedomostí z niektorej látky nedostane. „Bolo by veľmi dobré, keby Monitor 9 nahradzoval prijímacie skúšky na stredné školy. Uľahčilo by to prípravu žiakov,“ domnieva sa prezident Aliancie stredoškolákov, Ján Liam Bendo.
Avizujú zmeny
Minister školstva v prípade prijímacích testov avizuje zmeny. Jednou z možností by mohli byť zjednotené testy, ktoré by platili pre všetky školy, podobne ako monitor. Takýto systém funguje podľa riaditeľov škôl v susednom Česku. Školská inšpekcia dodáva, že nie je na škodu, ak by pedagógovia boli vzdelávaní v oblasti prípravy testov.
„Chceme zaviesť nielen elektronické prijímacie skúšky, takisto aj testovania elektronické, zjednotiť prijímacie pohovory. Musíme to robiť spôsobom, aby sme nezahlcovali manažmenty ani školy, že robia 20-30 vecí naraz,“ tvrdí minister školstva Tomáš Drucker.
Nedávno sa objavilo zistenie, že na základe prieskumov má približne štvrtina slovenských dospelých ľudí čitateľskú gramotnosť na úrovni desaťročných detí. To je podľa inšpekcie problémom, že školy poľavili v zadaniach alebo sa vyhýbajú čítaniu s porozumením.