Koncern Meta ponúkne zákazníkom v Európskej únii (EÚ) prístup k svojim službám Instagram a Facebook bez reklám. Užívatelia za to budú musieť od 1. marca 2024 platiť 9,99 až 12,99 eura mesačne, oznámila v pondelok americká spoločnosť. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
Ponuka platí len pre osoby staršie ako 18 rokov. Inzerenti by mali mať naďalej možnosť sprostredkovať v EÚ personalizované reklamy. Meta reaguje na hroziacu stratu dôležitých príjmov z reklamy v dôsledku prísnejšej regulácie v Únii. Začiatkom roka írsky úrad na ochranu údajov, ktorý je zodpovedný za európske podnikanie skupiny, zakázal spoločnosti považovať prijatie všeobecných obchodných podmienok zo strany užívateľa za súhlas s personalizovanou reklamou. Spoločnosť následne oznámila, že v budúcnosti chce od zákazníkov v EÚ výslovne požadovať ich súhlas.
Spoločnosť Meta dostala začiatkom tohto roka pokutu 390 miliónov eur od írskeho úradu pre ochranu osobných údajov, ktorý ju upozornil, že nemôže používať súhlas s obchodnými podmienkami ako právny základ na posielanie reklám užívateľom na základe ich online aktivity.
Predplatné za Facebook a Instagram
Meta, materská spoločnosť Facebooku a Instagramu, uvažuje o viacerých možnostiach ako dosiahnuť súlad s novými európskymi predpismi, informoval o tom portál CNN. Jednou z alternatív je ponúknuť používateľom z Európy možnosť platiť mesačné predplatné, ktoré by im umožnilo odhlásiť sa z cielených reklám. Tento krok by rešpektoval rozhodnutie súdu z júla, ktoré umožnilo technologickým spoločnostiam využiť model predplatného ako spôsob získavania súhlasu používateľov k zobrazovaniu reklám na ich platformách.
Ceny predplatného nebudú nízke
Podľa informácií, ktoré uverejnil Wall Street Journal, Meta zvažuje účtovanie približne 14 dolárov mesačne za možnosť obísť cielené reklamy na Instagrame na mobilných zariadeniach a 17 dolárov za prístup k Facebooku a Instagramu bez reklám na počítači. Toto opatrenie by bolo v súlade s novými európskymi predpismi a umožnilo by používateľom rozhodnúť sa o tom, či chcú za poskytované služby platiť a vyhnúť sa tak cieleným reklamám.
Hovorca spoločnosti Meta odmietol podrobnejšie komentovať plány na zavedenie predplatného, ale zdôraznil, že spoločnosť stále skúma rôzne možnosti. V oficiálnom vyhlásení Meta uviedla: „Meta verí v hodnotu bezplatných služieb, ktoré sú podporované personalizovanými reklamami. Pokračujeme však v skúmaní možností ako zabezpečiť, aby sme boli v súlade s vyvíjajúcimi sa regulačnými požiadavkami. V tejto chvíli už nemáme čo dodať.”
Je zrejmé, že snaha Meta reagovať na európske predpisy v oblasti ochrany osobných údajov môže zmeniť spôsob, akým používatelia v Európskej únii vnímajú svoje sociálne siete Facebook a Instagram. Nastáva tak zaujímavý moment, keď sa konflikt medzi ochranou súkromia a ekonomickými záujmami technologických gigantov dostáva na povrch a otvára dvere pre nový model financovania sociálnych sietí.