Japonsko ŠOKUJE svet: Na more vyráža autonómna loď, ktorá je riadená pomocou AI

Zdroj: Canva, Facebook
Reklama

Budúcnosť lodnej dopravy práve zakotvila v japonských prístavoch. Krajina vychádzajúceho slnka spustila do ostrej prevádzky ambiciózny projekt, ktorý posúva hranice technológií. Trajekt Olympia Dream Seto začal brázdiť vody Vnútrozemského mora Seto pomocou inteligentnej autonómnej navigácie. Už nejde o žiadne testovacie jazdy v uzavretých priestoroch, ale o každodennú realitu na trase plnej cestujúcich, áut a hustej lodnej premávky.

Zabudnite na klasického autopilota. Tento plávajúci kolos disponuje sofistikovaným systémom, ktorý v reálnom čase skenuje okolie, vyhodnocuje riziká a bleskovo plánuje bezpečnú trasu. Najväčšou výzvou pre inžinierov bolo naučiť stroj manévrovať v úzkych prístavoch a vyhýbať sa ostatným plavidlám s presnosťou skúseného morského vlka.

Trajekt s dĺžkou 66 metrov dokáže automaticky ovládať kormidlo aj pohon, aby bezpečne pristál pri úzkych mólach, píše portál Pravda. Hoci systém pracuje samostatne, bezpečnosť zostáva prioritou – v prípade akejkoľvek nepredvídanej komplikácie môže posádka okamžite prevziať manuálne riadenie a zasiahnuť.

Digitálne oko z pevniny a podpora v cloude

Vývoj tejto technológie pripomínal sci-fi film. Inžinieri najskôr vytvorili dokonalú digitálnu kópiu trasy v simulátore, kde umelú inteligenciu trénovali na tisíckach krízových scenárov. Aby bola plavba pre 500 pasažierov na palube maximálne bezpečná, loď je nepretržite prepojená s pozemným strediskom cez cloud. Experti na pevnine tak majú v každej sekunde prehľad o tom, čo sa deje na mostíku, a sú pripravení posádke poskytnúť okamžitú podporu.

Riešenie krízy a investícia za milióny

Japonsko týmto krokom nerieši len technologický pokrok, ale aj pálčivé problémy svojej ekonomiky. Pobrežná doprava dlhodobo zápasí s akútnym nedostatkom kvalifikovaných námorníkov a štatistiky nehôd jasne ukazujú, že najslabším článkom býva práve ľudské zlyhanie.

Zdroj: Facebook

Základné parametre autonómneho obra:

  • Kapacita: 500 osôb a 60 osobných automobilov
  • Rýchlosť: 13 uzlov (približne 24 km/h)
  • Cena plavidla: astronomických 75,8 milióna eur
  • Posádka: 10 členov (pre dohľad a servis)

Ak sa Olympia Dream Seto v náročných podmienkach ostrovnej geografie osvedčí, Japonsko plánuje flotilu rozšíriť o ďalšie tri identické plavidlá. Táto investícia za miliardy jenov môže definitívne zmeniť spôsob, akým budeme v najbližšom desaťročí cestovať cez moria a oceány.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia