Je dobrý nápad vrátiť sa do bývalého zamestnania? Niekedy môže ísť o prehnanú reakciu, hovorí kariérna poradkyňa

Zdroj: Freepik
Reklama
V článku na istream.sk sa dočítate:
  • V akých situáciách sa oplatí zvažovať návrat do bývalého zamestnania?
  • Ako predísť unáhlenému rozhodnutiu o zmene práce?
  • Ako sa trend bumerangových zamestnancov prejavuje na pracovnom trhu?
  • Akými rôznymi spôsobmi sa firmy snažia zaujať bývalých zamestnancov?
  • Aký je zmysel Alumni programov?

Čo všetko sa skrýva za novodobým fenoménom bumerangových zamestnancov? Prečo sa toľkí vracajú naspäť do zamestnaní, ktoré už raz opustili?

O tejto téme sme sa rozprávali s kariérnou poradkyňou a expertkou Michaelou Valicovou, ktorá sa zamerala aj na medzigeneračné rozdiely s významným vplyvom na formovanie slovenského pracovného trhu. Zmena začína od jednotlivca, ale aj samotní zamestnávatelia dokážu pritiahnuť bývalých zamestnancov späť do svojich radov.

Kedysi zmena zamestnania „bila do očí“ o niečo viac ako dnes. Aké faktory najčastejšie stoja za týmito rozhodnutiami?

Častejšia zmena zamestnania je výsledkom viacerých faktorov, ktoré transformovali trh práce z doby, keď bola stabilita a dlhoročná lojalita najvyššie cenená. Jednou z nich je globalizácia a technologický pokrok. Vytvorili dynamickejšie, rýchlejšie sa meniace prostredie. Firmy sa rýchlejšie menia, prichádzajú nové odvetvia, nové pracovné náplne na pracovných pozíciách a tým sa neustále objavujú nové kariérne príležitosti. Ďalej k zmene zamestnania ľudí motivuje nízka mzda a benefity, nedostatočný kariérny rast/možnosti rozvoja, nedostatok spätnej väzby, toxické pracovné prostredie alebo rozpor hodnôt s hodnotami spoločnosti.

Celkovo mladšie generácie (Mileniáli, Generácia Z) kladú väčší dôraz na zmysluplnosť práce, work-life balance, firemnú kultúru, osobný a kariérny rozvoj a očakávajú transparentné a férové ohodnotenie. Ak im to súčasný zamestnávateľ neponúka, nemajú problém hľadať inde. Je potrebné povedať, že na Slovensku meníme prácu podstatne menej, než je bežné inde v Európe. Za posledný rok to bolo len 14 % zamestnancov, kým európsky priemer je okolo 20 %.

Mnohí mladí ľudia striedajú zamestnania pokojne aj v ročných či dvojročných intervaloch. Čo spôsobilo prehĺbenie tejto priepasti medzi generáciami?

Priepasť medzi generáciami na trhu práce je primárne spôsobená historickými skúsenosťami a ekonomickými a spoločenskými zmenami, ktoré formovali ich hodnoty. Staršie generácie vyrastali v dobe, kedy bola stabilita kľúčová. Lojalita sa rovnala istote, dôchodkovým výhodám a postupnému kariérnemu rastu v rámci jednej firmy. Videli firmu ako silného partnera. Finančné krízy im však ukázali, že istoty v jednej firme sú len ilúziou.

Prístup mladších generácií je formovaný rýchlosťou zmien, online transparentnosťou a vedomím, že rýchlejší rast mzdy a kompetencií často dosiahnu zmenou zamestnávateľa. Hľadajú zmysel, flexibilitu a rýchlejší rozvoj. Sú sebaisté a odmietajú tradičné, hierarchické štruktúry; chcú byť vnímané ako rovnocenní partneri. Nechcú zotrvať v práci, ktorá ich nerobí šťastnými, alebo narúša ich osobný život.

Ako odlišný prístup generácií k trhu práce vplýva na samotný trh, pozície a dostupnosť voľných miest?

Vnímam, že zamestnávatelia potrebujú klásť väčší dôraz na firemnú kultúru, transparentnosť, flexibilitu a ponuku rozvoja, aby pritiahli a udržali mladé talenty. Firmy zároveň musia držať krok s robotizáciou, automatizáciou, využitím AI, vznikajú nové pozície a je veľký dopyt po flexibilných formách práce (home office, skrátené úväzky). Mladí ľudia si kombinujú 2-3 roly, aby sa cítili spokojní. Pre firmy je čoraz dôležitejšia medzigeneračná spolupráca a diverzita, keďže pracujú so staršími, skúsenými, ale aj mladými, technologicky zdatnými zamestnancami.

Z čoho potom pramenia pozitíva a výhody častejšieho striedania zamestnaní u mladej generácie?

Častokrát nová práca môže znamenať rýchlejší kariérny a mzdový rast. Takýto zamestnanci získavajú nové skúseností z rôznych firemných kultúr a odvetví. Tým sa učia kľúčové zručnosti budúcnosti ako napr. adaptabilita, flexibilita. Zároveň si rozširujú sieť profesijných kontaktov, čo im umožní prístup k lepším pozíciám. Toto všetko prispieva k zvyšovaniu svojej hodnoty na trhu práce.

Môžeme hovoriť aj o pozitívnom pôsobení na slovenský pracovný trh ako celok?

Častejšie striedanie zamestnaní pozitívne pôsobí aj na pracovný trh. Firmy potrebujú zvyšovať svoju konkurencieschopnosť. Prispôsobovať sa nárokom mladých tlačí firmy k inováciám v HR (zlepšenie podmienok, benefitov, firemnej kultúry). Fluktuácia pomáha zvyšovať priemerné mzdy a tlačí na transparentnejšie odmeňovanie. Zároveň zamestnanci prinášajú do nových firiem „čerstvý pohľad“ a osvedčené alebo inovatívne postupy z predchádzajúcich zamestnaní, čím podporujú kreatívne riešenie problémov, inováciu a dynamiku vývoja.

A aká je vo výsledku miera úspechu pri zmenách? Z vašich skúseností, bývajú zmeny zamestnaní väčšinou tým správnym krokom?

Pokiaľ je človek nespokojný v práci, lebo ho práca nenapĺňa, je potrebné sa zastaviť. Tu je potrebná analýza svojho potenciálu, hodnôt a človek sa potrebuje zamyslieť nad svojimi očakávaniami od budúcej práce a poznávať, čo trh práce ponúka. Tak príde k rozhodnutiam pri zmene povolania, ktoré majú pevnejší základ. Väčšina takýchto uvedomelých zmien vedie k zlepšeniu.

Štatistiky ukazujú, že väčšina zamestnancov, ktorí zmenili prácu, uvádza vyššiu mzdu a lepšie pracovné podmienky/benefity, vyššiu spokojnosť ako v predchádzajúcom zamestnaní. Zmeny, ktoré sú reakciou na toxické prostredie, stagnáciu alebo nespravodlivé ohodnotenie, bývajú zvyčajne úspešné.

Zmeny, ktoré sú motivované len krátkodobým zvýšením platu bez zmysluplnej vízie, môžu rýchlo viesť k ďalšiemu rozčarovanie. Celkovo pri zmenách je dobré brať do úvahy, že príliš časté, nepremyslené zmeny (tzv. „job-hopping“) môžu pôsobiť na personalistov ako znak nestability, nízkej lojality alebo neschopnosti prispôsobiť sa.

V akých prípadoch sa zvykneme až príliš uponáhľať?

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Kanal1 - moderná plnoformátová televízia pre celú rodinu.
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1