Vláda Roberta Fica sa v piatok stretáva na mimoriadnom zasadnutí kvôli automobilovému priemyslu a súvisiacim opatreniam vlády. Na rokovanie si prizvali viac ako desiatku zástupcov najdôležitejších automobiliek vyrábajúcich na Slovensku, ale aj výrobcov automobilových komponentov. Lídri PS tvrdia, že všetky opatrenia vlády už prichádzajú neskoro. Zväz automobilového priemyslu chce orientáciu Slovenska smerovať znovu na krajiny EÚ.
Opatrenia na záchranu automobilového sektoru na Slovensku prichádzajú neskoro. Predseda opozičného Progresívneho Slovenska Michal Šimečka to povedal v piatok na tlačovej konferencii. „Celá naša ekonomika, náš priemysel a naše podnikateľské prostredie je na tom najhoršie, ako kedy bolo. Máme najvyššie daňové zaťaženie za posledných 25 rokov, zo Slovenska odchádzajú kvalifikovaní ľudia, neprichádzajú sem zahraničné investície a už vôbec nie tie s tou najvyššou pridanou hodnotou,“ skonštatoval Šimečka.
Slovensko sa podľa Ivana Štefunka z PS bráni trendom a nesleduje ich. Len tento rok sme stratili dve interné investície slovenských automobiliek, kde dva nové modely elektromobilov išli do Portugalska, respektíve do Španielska, uviedol. „Nejde tu len o výrobu automobilov, ale aj o celý ekosystém elektromobility. Chýbajú na Slovensku nabíjačky, chýba podpora domáceho nabíjania, chýba podpora batériových úložísk,“ doplnil Štefunko.
Investície neprichádzajú z krajín, ktoré navštevuje premiér
Prezident Združenia automobilového priemyslu SR Alexander Matušek pred piatkovým rokovaním poukázal na viaceré problémy, ktoré ohrozujú aj tento sektor. „My musíme s našou konkurencieschopnosťou a orientáciou niečo urobiť. Zverejňovali sme už tento rok mnohokrát, odkiaľ prichádzajú investície na Slovensko, a to bohužiaľ nie je z tých krajín, ktoré naša vláda, náš premiér navštevuje. Takže musíme sa trošku nad tým zamyslieť,“ upozornil. Podľa neho sú verejne známe už dve zahraničné investície, ktoré na Slovensko neprišli, aj keď bola naša krajina vo finále výberu.
„Investori od nás odchádzajú, mladí ľudia nás opúšťajú, nie sme atraktívni pre vlastných ľudí, to musíme zlepšiť… Zaťažujeme prácu daňovo-odvodovým zaťažením čím ďalej tým viac, takže nie sme atraktívni ani pre tých kvalifikovanejších pracovníkov,“ vysvetlil. Dôležitá je podľa neho aj zahranično-politická orientácia Slovenska. „Keď nám niekto neverí, tak nám neverí ani investor, to musíme zmeniť, musíme sa dostať niekde naspäť, tak ako to bolo,“ doplnil prezident ZAP.
Saková: vláda očakáva návrhy od automobiliek
Vláda chce s predstaviteľmi automobilového priemyslu na Slovensku zhodnotiť, čo tento sektor najviac trápi a ponúknuť mu viaceré riešenia. Zároveň očakáva aj námety z ich strany, uviedla pred rokovaním ministerka hospodárstva Denisa Saková. „Ideme ponúknuť nejaké riešenia, o ktorých sme sa už dlhodobejšie bavili, a čakáme inputy z ich strany, ako im vieme ešte viac pomôcť s tým, aby sme tú konkurencieschopnosť a výrobu nášho automobilového priemyslu na Slovensku udržali,“ priblížila.
Saková zdôraznila, že súčasná vláda sa snaží robiť zahraničnú politiku na všetky štyri svetové strany. „Myslím si, že aj služobné cesty, ktoré absolvujem, či už s premiérom alebo s prezidentom SR, sú toho dôkazom. Snažíme sa otvárať nové trhy, uzatvárať nové bilaterálne dohody s krajinami, prehlbovať existujúcu spoluprácu,“ konštatovala. Konkurencieschopnosť Slovenska aj celej EÚ podľa nej momentálne najviac ohrozujú vysoké ceny energií. „My potrebujeme od Európskej únie, aby nám predstavila nielen strednodobé a dlhodobé riešenia, ale potrebujeme aj krátkodobé riešenie, ktoré môžeme implementovať okamžite,“ zdôraznila, že v čase konsolidácie sú možnosti v oblasti kompenzácie cien obmedzené.
Slovenská republika robí dôslednú ekonomickú diplomaciu, zdôraznil minister zahraničných vecí Juraj Blanár. „Zadefinovali sme si trhy, ktoré sú rýchlo rastúce, kde chceme byť aktívni a to súvisí aj s otázkami, ktoré budeme riešiť dnes. Čiže indopacifický priestor, rovnako aj krajiny globálneho Juhu, kde je obrovský priestor na to, aby sme sa mohli realizovať. Ale, samozrejme, musíme brať do úvahy predovšetkým našu väzbu s Európskou úniou, pretože 80 % nášho obchodu robíme prostredníctvom krajín EÚ a hlavné naviazanie máme predovšetkým na Nemeckú spolkovú republiku, kde tento obchod je enormný a je predovšetkým prepojený s výrobou automobilov, ktoré sú najviac ohrozené,“ zhodnotil.