Slovenský internetový predajca Factcool, ktorý sa počas uplynulých rokov vypracoval medzi najväčšie e-shopy s módou v regióne strednej a východnej Európy, čelí vážnej finančnej kríze. Spoločnosť FC ecom (Factcool) so sídlom v Trenčíne, ktorá zažila obdobie rýchleho rastu a tržby presahujúce 80 miliónov eur, sa po rekordných stratách ocitla v reštrukturalizácii. Jej dlhy presahujú osem miliónov eur a v účtovnej uzávierke za posledný rok vykázala stratu deväť miliónov eur.
Vedenie firmy prevzal krízový manažment, ktorý sa snaží znížiť náklady a zachrániť podnik pred kolapsom. Jedným z najzásadnejších krokov bolo zatvorenie vlastného skladu v Beckove a presun logistiky k externému partnerovi iSklad, ktorý zabezpečuje služby aj pre známe značky ako Zajo či Victoria’s Secret. Presun takmer 700-tisíc produktov sa uskutočnil bez prerušenia prevádzky e-shopu, no znamenal výrazné zníženie počtu zamestnancov – zo 160 na menej než sto. Okrem toho firma odchádza z menej ziskových trhov a predáva nepotrebný majetok, aby získala hotovosť. Informuje Forbes.sk.
Reštrukturalizácia, ktorú súd povolil v apríli 2025, má spoločnosti pomôcť stabilizovať hospodárenie a splatiť záväzky voči veriteľom. Keďže ide o firmu pôsobiacu v deviatich európskych krajinách, rokovania s veriteľmi sú zdĺhavé a komplikované.
Najväčším z nich je spoločnosť Google, ktorej Factcool dlhuje viac ako 1,3 milióna eur. Ďalšími veriteľmi sú finančné úrady v Česku a Chorvátsku, estónska pošta, Sociálna poisťovňa či slovenská Finančná správa, ktorej dlhuje 91-tisíc eur na daniach.
Hlavné príčiny krízy sa spájajú so zmenami v prostredí elektronického obchodu. Po pandémii sa dopyt po online nakupovaní oslabil a na trh vstúpili agresívni ázijskí konkurenti ako Temu, Shein či Trendyol. Ich nízke ceny a masívne reklamné kampane spôsobili, že marketingové náklady Factcoolu prudko vzrástli.
Okrem toho firma zápasila s vysokými skladovými zásobami. Na začiatku roka 2024 mala na sklade tovar v hodnote viac než 15 miliónov eur, z ktorého sa jej veľká časť nepodarila predať. Nedostatok hotovosti tak ešte viac prehĺbil problémy.

E-shop sa v poslednom období snaží preorientovať na segmenty s vyššími maržami, napríklad na predaj parfumov, a obmedziť sortiment oblečenia a obuvi. Zmeny vo fungovaní firmy riadi nový manažment, ktorý nastúpil koncom minulého roka.
Hoci Factcool počas pandémie rástol a ročne vybavoval až sedemtisíc objednávok denne, po roku 2023 sa situácia dramaticky zmenila. Tržby sa prepadli o tretinu na 57 miliónov eur, pričom strata dosiahla historických deväť miliónov. Spoločnosť bola v zisku naposledy v roku 2020, odvtedy sa jej nepodarilo obnoviť stabilitu.
O budúcnosti firmy rozhodnú veritelia na schôdzi plánovanej na december 2025, kde sa bude hlasovať o reštrukturalizačnom pláne. Majiteľom Factcoolu je česká spoločnosť FCH CZ, zatiaľ čo zakladateľom e-shopu je Slavomír Zaťko. Do projektu v minulosti investoval aj miliardár Ivan Chrenko, majiteľ developerskej skupiny HB Reavis. Popri hlavnom e-shope prevádzkuje firma aj druhú platformu Bezvasport, pričom zákazníkom ponúka produkty známych značiek ako Calvin Klein, Geox, Trendyol či Lonsdale.
Trenčiansky Factcool, kedysi symbol úspechu slovenského online podnikania, dnes bojuje o prežitie. O jeho osude rozhodnú najbližšie mesiace – tie ukážu, či sa mu podarí získať dôveru veriteľov a vrátiť sa medzi stabilné európske e-shopy.


