Kamenné predajne zmizli, e-shop bojuje: Prečo známy herný predajca zatvoril takmer všetky pobočky?

PlayGoSmart
Na snímke predajňa PlayGoSmart a ilustračné fotografie. Zdroj: FACEBOOK/PlayGoSmart, FOTO TASR/František Iván, ISTOCK/alexsl, koláž: iStream
Reklama

Známy slovenský predajca hier a príslušenstva PlayGoSmart (PGS), ktorý pôsobil vo vyše dvadsiatke miest naprieč Slovenskom, prakticky zmizol z ulíc. Zatvoril takmer všetky svoje kamenné predajne a zanechal za sebou len jednu. Majiteľ otvorene prehovoril o dôvodoch tohto radikálneho rozhodnutia, za ktorým stojí kombinácia ekonomických ťažkostí, zmien v správaní zákazníkov a globálnych trendov.

Príbeh jedného z najznámejších predajcov hier

PGS, kedysi známy ako Programingshop.sk, vstúpil na slovenský trh ešte v roku 2002. V čase, keď bol online predaj hier ešte len v plienkach, sa tejto značke podarilo vybudovať si silné meno a sieť kamenných predajní po celom Slovensku. Predajne pod značkami PGS či Mp3.sk sa objavovali v nákupných centrách veľkých miest ako Košice, Nitra, Žilina či Trenčín.

V roku 2019 sa novým vlastníkom značky stala spoločnosť WESTech, ktorá začala so zásadnou reorganizáciou. Postupne dochádzalo k znižovaniu počtu pobočiek – a dnes zostala len jedna, v bratislavskom centre Nivy, píše magazín Forbes.

Ekonomická realita a digitálna revolúcia

Marketingová riaditeľka WESTechu Katarína Štefánková pre Forbes vysvetlila, že hlavným dôvodom uzatvárania pobočiek je prechod spotrebiteľov na online nakupovanie a nepriaznivý finančný vývoj firmy.

„Vzhľadom na globálne trendy a meniace sa nákupné správanie zákazníkov, ako aj na dlhodobý nepriaznivý vývoj finančnej situácie spoločnosti, sme sa rozhodli postupne optimalizovať prevádzku kamenných predajní PGS na Slovensku,“ uviedla Štefánková.

Do rozhodnutia podľa nej výrazne prehovorila aj pandémia, ktorá urýchlila digitalizáciu. Výrobcovia hier presunuli investície do streamovacích a online distribučných platforiem. Navyše, kamenné predajne čelili stúpajúcim nákladom, od nájmov cez dane až po odvody.

Straty, ktoré sa roky kopia

Finančné výsledky PGS hovoria jasnou rečou. V rokoch 2021 až 2023 firma prerobila viac než 3,3 milióna eur. Zisk zaznamenala naposledy v roku 2020, a to len vo výške 54-tisíc eur.

Zaujímavosťou je, že napriek stratám firma rástla v tržbách. Z 20 miliónov eur v roku 2019 na takmer 28 miliónov v roku 2022. V roku 2023 však už nastal mierny pokles. Výsledky za rok 2024 zatiaľ zverejnené neboli.

Budúcnosť len online?

Podľa spoločnosti sa zákazníci prispôsobili novej realite. Online predaj sa stal dominantným kanálom. „Zákazníci si zvykli a väčšina nákupov sa presunula na internet, ako sme predpokladali,“ dodala Štefánková.

Aj keď fyzické predajne miznú, značka PGS na trhu zostáva – no už výlučne v digitálnom priestore. Budúcnosť ukáže, či sa tento presun podarí premeniť na stabilitu v čiernych číslach.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Z domova