Od pondelka (13. 1.) sa podarilo otvoriť 48 katastrálnych odborov z celkovo 79. Služby však poskytujú len za okresy vo svojej pôsobnosti. Zatiaľ medzi nimi nie sú Bratislava, ani Košice. Ku kybernetickému útoku došlo 5. januára.
Úrady, ktoré už fungujú, by mali prijímať podania, plombovať nehnuteľnosti na základe prijatého podania, či poskytovať výpis z listu vlastníctva. Zároveň by mali vydávať kópiu z katastrálnej mapy, rozhodovať o návrhoch na vklad, robiť zápisy do katastra nehnuteľností, vydávať podklady pre geodetické činnosti a overovať geometrické plány. V ostatných okresoch zatiaľ fungujú len podateľne.
Elektronické služby v nedohľadne
Úrad geodézie, kartografie a katastra na svojej webovej stránke tiež uviedol, že dátum spustenia centrálneho portálu ESKN nie je známy. Termín dostupnosti elektronických služieb katastra je tak stále otázny. Stále tak nie je možné napríklad v Nitre vybaviť výpis z katastra bytu, ktorý sa nachádza v Prešove.
Úrad pritom ubezpečuje, že listy vlastníctva neboli pozmenené a nehnuteľnosti, ktoré ľudia vlastnili pred kybernetickým útokom, sú stále ich. ÚGKK tvrdí, že databázy sú obnovované zo záložných súborov. Dodáva, že mal viaceré zálohy, ktoré vzájomne porovnávajú a priebežne nasadzujú.
Problémy s lehotami pri vkladoch
Klienti často využívajú napríklad možnosť zrýchleného vkladu do katastra, pri ktorom platia vyšší poplatok. Preto je na mieste otázka, či budú dodržané termíny, keď si ľudia takúto službu zaplatili.
„Záleží od jednotlivých okresných úradov, či sú plne funkčné na lokálnej úrovni, t. j. v zelených okresoch by sa malo v prípade žiadosti o urýchlené konanie rozhodnúť v skrátenej lehote 15 dní,“ reaguje ÚGKK na svojej webovej stránke. Zároveň dodáva, že na okresných úradoch, kde je dočasne funkčné iba prijímanie podaní, nemôžu teraz garantovať splnenie tejto lehoty. Úrad však ubezpečuje, že ak nebude dodržaný termín na zrýchlený vklad, poplatok klientovi vráti.
Pri ostatných službách úrad katastra o možnosti vrátenia poplatkov neinformoval.