Let Air India 171 sa zdržal vo vzduchu iba 40 sekúnd, než sa zrútil do hustej štvrte v Ahmedabade. Vyšetrovatelia teraz stoja pred náročnou úlohou. Z trosiek musia zrekonštruovať, čo sa pokazilo v kritických okamihoch po štarte. Prvé indície naznačujú výnimočný a mimoriadne zriedkavý typ nehody.
Let Air India 171, smerujúci z indického Ahmedabadu na londýnske letisko Gatwick, sa vo štvrtok 12. júna zrútil len pár sekúnd po štarte. Na palube bolo 242 cestujúcich a takmer 100 ton paliva. Lietadlo typu Boeing 787 Dreamliner pilotoval kapitán Sumeet Sabharwal a druhý pilot Clive Kundar. Po vydaní núdzového volania sa kontakt prerušil a lietadlo v plameňoch dopadlo na obývanú oblasť.
Jedinečná havária
„Podľa mojich skúseností sa nič podobné ešte nestalo,“ povedal kapitán Kishora Chintu, bývalý vyšetrovateľ indického úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB), pre BBC. Podľa neho ide o výnimočný prípad.
Kamera z letiska zachytila pád lietadla. Zdroj: X/Dilip Kshatriya
Medzi hlavné vyšetrovacie verzie patria:
- Zlyhanie oboch motorov v dôsledku nárazu vtákov alebo kontaminácie paliva
- Nesprávne nastavené klapky, ktoré znižujú vztlak pri plne naloženom lietadle
- Chyba údržby motorov
- Neúmyselné vypnutie paliva posádkou
Dôležitú úlohu zohrávajú motory a čierne skrinky
Trosky motorov môžu poskytnúť prvé dôležité stopy. Ako vysvetľuje Peter Goelz, bývalý riaditeľ americkej NTSB, „z poškodenia turbín je možné určiť, či motory pri náraze produkovali ťah“. Ak nie, vyšetrovanie sa presunie do kokpitu.

Kľúčové budú čierne skrinky – zdokonalené záznamníky EAFR (Enhanced Airborne Flight Recorders), ktoré už boli nájdené. Zaznamenávajú nielen polohu klapiek, výkon motorov, prietok paliva či aktiváciu hasiacich systémov, ale aj hlasové záznamy z mikrofónov pilotov a okolia.

Ak sa potvrdí systémová chyba, problém môže byť globálny
Ak sa ukáže, že haváriu spôsobila chyba v automatizovanom letovom systéme Boeingu 787, mohlo by ísť o problém, ktorý sa týka celej globálnej flotily viac ako 1 100 lietadiel tohto typu.
Podľa Goelza by v takom prípade museli regulačné úrady okamžite konať. Zatiaľ však neexistuje žiadny dôkaz o technickom zlyhaní či pochybení personálu.
Vyšetrovanie vedie AAIB v Dillí. Na analýze sa podieľajú odborníci z Boeingu, výrobcu motorov GE, zástupcovia Air India a regulačné úrady Indie. Pripojili sa aj americkí a britskí vyšetrovatelia.

Budú skúmať údržbové záznamy, históriu závad, simulátorové výkony pilotov, záznamy z ACARS (leteckého komunikačného systému) a všetky lety posádky v posledných mesiacoch.
Každý drôt, skrutka aj zvyšky paliva môžu byť stopou
Vyšetrovací tím podrobne prehľadá každú súčiastku – od skrutiek po zvyšky paliva, vrátane filtrov a ventilov. V prípade potreby môžu trosky presunúť do hangára a zrekonštruovať tvar lietadla.

Pre porovnanie – v prípade letu MH17, ktorý bol zostrelený nad Ukrajinou v roku 2014, bola rekonštrukcia nosovej časti kľúčová.
Ako poznamenáva Goelz, moderné záznamníky zaznamenávajú tisíce parametrov každú sekundu. V roku 1994 sa zaznamenávali len štyri. Napriek pokroku však zistenie príčiny môže trvať mesiace, aj keď základné fakty sa dajú zvyčajne určiť skôr.