Každoročná STK pre STARŠIE autá? EÚ chce SPRÍSNIŤ pravidlá, Slováci by po novom zaplatili VIAC

Zdroj: Canva
Reklama

Vlastniť auto na Slovensku sa môže v blízkej budúcnosti výrazne predražiť. Európska komisia pripravuje úpravu legislatívy, podľa ktorej by všetky vozidlá staršie ako desať rokov museli absolvovať technickú a emisnú kontrolu (STK a EK) každý rok. V súčasnosti stačí starším autám prísť na kontrolu raz za dva roky.

Hlavným cieľom návrhu má byť zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky a znížiť znečistenie ovzdušia. Kritici však upozorňujú na sociálne dôsledky. „Ľudia s nižšími príjmami si nemôžu dovoliť kupovať nové vozidlá a každoročné kontroly im pridajú ďalšie náklady,“ zaznieva z odbornej verejnosti.

Dnes prvá kontrola pre nové auto pripadá až na štvrtý rok a potom každé dva roky. Slovensko patrí medzi krajiny s najstarším vozovým parkom – priemerný vek áut je 14,7 roka, pričom európsky priemer je 12 rokov. Podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) by nová povinnosť zasiahla približne 800-tisíc slovenských áut, čo znamená ročné náklady okolo 64 miliónov eur. Informuje o tom magazín Pravda.

STK môže zdražieť až dvojnásobne

Ďalším problémom je cena. Generálny sekretár Spoločenstva majiteľov a technikov STK (SMaT) Andrej Číž upozorňuje, že stanice budú musieť nakupovať nové prístroje na meranie častíc, oxidov dusíka či hluku. „Jedna stanica môže investovať aj 80-tisíc eur, čo sa nevyhnutne premietne do cien. Ak dnes stojí STK v priemere 85 eur, môže to byť až 170 eur. V Nemecku by sa cena mohla zvýšiť zo 150 až na 300 eur,“ tvrdí Číž.

Podľa APZD zvýšené náklady zasiahnu nielen domácnosti, ale aj automobilky a firmy s väčšími vozovými flotilami. Asociácia varuje, že doprava sa stáva „luxusom“, pretože EÚ v posledných rokoch zvyšuje finančnú záťaž motoristov prostredníctvom technických kontrol, emisných opatrení či povinných technológií v nových autách.

Na snímke stanica STK pri Prachárni v Košiciach. Zdroj: TASR/ Milan Kapusta
Na snímke stanica STK pri Prachárni v Košiciach. Zdroj: TASR/ Milan Kapusta

Slovensko návrh odmieta

Rezort dopravy síce podporuje novelizáciu európskej smernice z roku 2014, no s každoročnou STK nesúhlasí. Argumentuje najmä sociálnymi a ekonomickými dosahmi. Ministerstvo práce tiež upozornilo na negatívne dopady na domácnosti a Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) zdôraznila, že slovenskí motoristi si po vyradení starých áut často nemôžu dovoliť kúpiť nové.

Podnikateľské združenie Klub 500 pripomína, že častejšie kontroly by znamenali aj zvýšenie administratívnej záťaže: „Nie sú jasné dôkazy o tom, že každoročné STK prinesú výrazný prínos pre bezpečnosť alebo ekológiu. Interval, ktorý platí dnes, je dostatočný.“

Nové kontroly aj priamo na cestách

Okrem častejších návštev staníc STK počíta Brusel aj s diaľkovým meraním emisií a hluku priamo počas jazdy. Podľa Číža je zatiaľ nejasné, ako by sa v praxi identifikovalo konkrétne vozidlo s vyššími emisiami. Ministerstvo dopravy preto žiada bližšie špecifikácie týchto zariadení.

Argumenty za a proti

Podľa Európskej komisie by sprísnenie pravidiel zachránilo v období 2026 až 2050 až 7 500 životov na cestách. Asociácia STK a ďalšie zamestnávateľské zväzy opatrenie podporujú, pretože staršie vozidlá sú náchylnejšie na poruchy a vodiči ich často udržiavajú len preto, aby prešli kontrolou.

Na druhej strane RÚZ pripomína, že technický stav spôsobuje menej než jedno percento nehôd. Štatistiky zo Slovenska hovoria, že v roku 2024 bolo len 17 nehôd spôsobených poruchou auta.

Pripomienkovanie na Slovensku sa už skončilo. Návrh čaká na jeseň rokovanie v Európskom parlamente. Ak prejde, členské štáty vrátane Slovenska budú musieť pravidlá zapracovať do vlastnej legislatívy. Termíny zatiaľ nie sú známe, ale zmeny by sa mohli prejaviť v najbližších rokoch.

SNS chcela presný opak

Zaujímavosťou je, že vládna SNS ešte minulý rok navrhovala predĺženie lehôt – pri nových autách z 4 na 5 rokov a pri starších z 2 na 3 roky. Argumentovala tým, že kontroly sú pre ľudí finančnou záťažou a nehody z technických príčin sú výnimočné. Podľa analytika Jozefa Drahovského by motoristi takýto krok privítali.

Lenže slovenské zákony musia rešpektovať európske nariadenia. Tie stanovujú maximálne intervaly – prvú kontrolu po štyroch rokoch a potom každé dva roky. Inými slovami, intervaly možno skrátiť, ale predĺžiť sa nedajú. Aj preto je návrh SNS v priamom rozpore s pravidlami únie.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Spravodajstvo