Keď moderná AI nestačí ani na Atari. ChatGPT v šachovom súboji totálne zlyhal

Ako umelá inteligencia prehrala šach s technológiou z minulého storočia
Ako umelá inteligencia prehrala šach s technológiou z minulého storočia. Zdroj: Pixabay/RALPH_GERMANY, Pexels/ Vlada Karpovich
Reklama

Vývoj umelej inteligencie je často vykresľovaný ako neúprosný pochod vpred, pri ktorom sa zdanlivo prekonávajú hranice možného. Technologické spoločnosti túto predstavu živia tvrdeniami o revolučných prelomoch a čoraz „inteligentnejších“ algoritmoch. No v praxi niekedy stačí jednoduchý test, aby sa tieto veľkolepé vízie rozpadli na kúsky.

Jeden z takýchto experimentov uskutočnil inžinier Robert Caruso Jr. zo spoločnosti Citrix, keď sa rozhodol porovnať schopnosti moderného jazykového modelu ChatGPT s archaickým šachovým softvérom z 80. rokov. Výsledok bol prekvapujúco jednoznačný – a nie v prospech súčasnej technológie. Informuje portál Gamesite.

Zdroj: Pixabay/zdroj

Caruso nasadil ChatGPT do súboja so šachovou hrou Video Chess, ktorá bola pôvodne vytvorená pre legendárnu konzolu Atari 2600. Táto hra beží na emulovanom procesore s taktom len 1,19 MHz a využíva výhradne jednoduchú 8-bitovú logiku. Žiadne grafické rozhranie, žiadne neurónové siete, iba strohá, programovo definovaná stratégia. Napriek tejto technologickej skromnosti dokázal starý softvér poskytnúť oveľa kompetentnejšie výkony ako moderný AI systém.

ChatGPT síce disponuje znalosťou pravidiel šachu, no v praxi sa jeho výkony ukázali ako značne problematické. Počas hry dochádzalo k zámenám figúrok, nedokázal rozoznať ani najzákladnejšie taktické hrozby a opakovane navrhoval kroky, ktoré by viedli k okamžitej strate. Neistota modelu bola ešte zvýraznená neschopnosťou správne interpretovať symboly jednotlivých figúrok, čo malo negatívny dopad na celkové rozhodovanie. Caruso bol nútený neustále zasahovať a zastavovať model pred uskutočnením fatálnych chýb – nie raz, ale neraz aj viackrát počas jediného ťahu.

Zdroj: Unsplash/Randy Fath

Jazykový model sa dokonca niekoľkokrát pokúsil o reštartovanie hry, ako keby sa tým dalo napraviť jeho zlyhanie. Ani mohutné výpočtové zázemie a prístup k výkonným grafickým jednotkám však nedokázali ChatGPT zabezpečiť výhru nad softvérom, ktorý vznikol pred vyše štyridsiatimi rokmi.

Tento experiment len potvrdzuje dôležitý fakt, na ktorý sa často zabúda – veľké jazykové modely, ako ChatGPT, nie sú skutočne mysliacimi entitami. Nejde o nástroje schopné vedomej analýzy, porozumenia alebo plánovania. Sú to predovšetkým pokročilé generátory textu, ktoré na základe štatistických vzorcov predpovedajú najpravdepodobnejšie nasledujúce slová.

Zdroj: Pixabay/gomiche

V kontexte šachovej partie sa tento nedostatok ukazuje naplno – model síce vie, ako vyzerá šachová terminológia, ale nemá reálne chápanie dynamiky hry.

Caruso plánuje pokračovať vo svojich testoch. V ďalšom pokuse chce otestovať schopnosti AI proti Battle Chess, tentoraz na emulátore x86 počítača s frekvenciou 16 MHz. Zostáva otázkou, či pôjde o ďalšie fiasko, alebo sa model dokáže lepšie prispôsobiť. No bez ohľadu na výsledok platí, že pojem „inteligencia“ v súvislosti s dnešnou AI treba brať s veľkou rezervou.

Keď teda niekto bude tvrdiť, že súčasné AI systémy sú „inteligentné“, možno nebude na škodu pripomenúť si, ako jednoducho ich môže zaskočiť softvér z éry Atari – a že aj technológia spred polstoročia dokázala myslieť aspoň o dva ťahy dopredu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti