Dramatický zlom potom nastal s nástupom elektronického obchodu, ktorý sa následne ukázal ako kľúčový v pandemických rokoch a odhalil, kde všade má spoločnosť rezervy. Ešte na začiatku 90. rokov fungovala webová stránka spoločnosti na nezvyčajnej doméne okaycz.eu. Nový e-shop začal fungovať až v roku 2012, teda dvanásť rokov po spustení e-shopu Alza.
Nedostatok inovácií viedol k tomu, že kým konkurencia dokázala ponúknuť rýchlejšiu a kvalitnejšiu dopravu, lepší zákaznícky servis, obsah alebo filtrovanie na stránke či dizajn obchodov, Okay pomaly zastarával.
„Všetko bolo v hlave majiteľa a zvyšok spoločnosti bol často v chaose. Projekty sa začínali alebo zastavovali bez premyslenia a kalkulácie,“ uviedol ďalší zdroj, ktorý má prehľad o fungovaní firmy.
Ako sám Životský uvádza na webovej stránke Okay, vždy kládol veľký dôraz na svoje rodinné zázemie a rodinu považoval za absolútne kľúčový prvok svojho úspechu.
„Pre svoju rozvetvenú rodinu kupoval luxusné autá na úkor firmy, hlavné pozície vo firme obsadzovala rodina a dokonca aj jeho dom je oficiálne vo vlastníctve skupiny, dnes konkrétne nadácie, ktorá vlastní niektoré firmy v skupine,“ dodal overený zdroj z branže.
Luxusné autá značiek Mercedes, Porche a Rolls-Royce či lietadlo Cessna Citation už boli podľa Hospodářských novín prevedené na Životským vlastnenú firmu Prosperity Waves. Rovnako ako nehnuteľnosti vrátane sídla spoločnosti.
Nedostatok inovácií
Odborníci tvrdia, že trh s elektronikou je veľmi konkurenčný, a počas pandémie, keď spoločnosti ako Alza, Datart a Planeo investovali do rozvoja online obchodu, sa firma Okay nedokázala dostatočne rýchlo modernizovať. Trh s elektronikou funguje s nízkymi maržami, čo sťažuje generovanie prostriedkov na koncepčný rozvoj.
Výsledky za rok 2023 ukázali pokles tržieb o takmer dvadsať percent. Spoločnosť sa pokúsila reagovať prepúšťaním, ale klesajúce predaje ešte viac oslabili jej schopnosť vyjednávať s dodávateľmi, čo viedlo k ďalšiemu poklesu ziskovosti.
„Zdá sa, že hlavným problémom spoločnosti Okay je, že diskontný model, na ktorom bola spoločnosť založená, sa od pandémie covid-19 ukázal ako neudržateľný,“ povedal Rudolf Hájek, expert na oceňovanie z poradenskej spoločnosti RSM.
V priebehu roka 2024 sa výrazne znížil počet zamestnancov v centrále a skladoch. Finančné ťažkosti dospeli do štádia, keď spoločnosť vlani v novembri požiadala Krajský súd v Brne o trojmesačné moratórium pred veriteľmi. Súd žiadosti vyhovel, ale veritelia plán reštrukturalizácie nepodporili.
Finančné problémy a koniec éry
V januári spoločnosť oznámila zatvorenie všetkých 35 zostávajúcich predajní a 10. marca vstúpila do konkurzu s dlhmi vo výške 700 miliónov USD (približne 644 miliónov eur). E-shop zatiaľ zostáva otvorený, ale objednávky si možno vyzdvihnúť len vo veľkoobchode v Brne. Informácie o prebiehajúcej insolvencii na webovej stránke chýbajú.
V problémoch sa kvôli insolvencii ocitli aj samotní dodávatelia. Výrobcovia Gorenje, LG, Beko, Samsung a Electrolux nemajú zaplatené za odobratý tovar. Ich pohľadávky dosahujú takmer 7,53 milióna eur.
„Je to koniec jedného smutného príbehu. Insolvencia nie je žiadnym prekvapením, takže nie sú ani žiadne očakávania. Úprimne povedané, myslím si, že nikto z dodávateľov nepočíta s tým, že by dostal nejaké peniaze,“ povedal pre HN Tomáš Bělohlav, marketingový riaditeľ spoločnosti Beko, ktorá vyrába práčky, chladničky a sporáky.