Koniec výhod pre taxikárov? Vstup do bus pruhov má byť ZAKÁZANÝ, ohrozuje ich aj umelá inteligencia

Taxikárom zakážu bus pruhy, hrozia zápchy aj krachy
Taxikárom zakážu bus pruhy, hrozia zápchy aj krachy. Zdroj: FB/Polícia Slovenskej republiky, Polícia Slovenskej republiky, Freepik
Reklama

Od decembra by mohlo dôjsť k zásadnej zmene v cestnej premávke – ministerstvo vnútra navrhlo, aby taxíky už nemali povolený vstup do vyhradených jazdných pruhov pre autobusy. Tento návrh, súčasť novely zákona o cestnej premávke, vyvolal vlnu nesúhlasu medzi vodičmi taxislužieb. Tí upozorňujú, že takáto úprava by mala negatívny dopad nielen na nich, ale aj na ich klientov a životné prostredie.

Asociácia TAXI Slovenskej republiky (ATX SR) poukazuje na to, že zákaz by mohol výrazne predĺžiť čas prepravy zákazníkov a zároveň znížiť atraktivitu služieb taxislužby v očiach verejnosti. Zároveň by podľa nich došlo k zníženiu efektivity dopravy v mestách a k nárastu emisií, keďže vozidlá by stáli v zápchach spolu s ostatnou dopravou. Zástupcovia asociácie tvrdia, že vodiči už teraz pracujú za veľmi nízke čisté mzdy a ďalšie znevýhodnenie by mohlo pre mnohých znamenať koniec v odvetví. Informuje STVR.

Ako príklad uvádzajú príjmy, ktoré mnohí z nich dosahujú. Pri deklarovanej hrubej tržbe 18 eur denne im podľa výpočtov zostávajú len dve eurá čistého zisku. Pri štandardnom mesačnom pracovnom zaťažení ide o príjem približne 400 eur, čo označujú za formu moderného digitálneho vykorisťovania.

Zdroj: Pexels/JÉSHOOTS

Nespokojnosť panuje aj medzi radovými taxikármi, ktorí sa obávajú, že bez možnosti využívať bus pruhy stratia konkurenčnú výhodu. Upozorňujú, že zákazníci platia za rýchlosť a komfort a v čase dopravných zápch by taxík bez možnosti využiť vyhradený pruh nebol pre nich atraktívny. Podľa niektorých by tak zákazníci mohli radšej zvoliť alternatívy ako MHD alebo vlastné auto.

Hoci novela zákona priamo počíta so zákazom vstupu taxíkov do bus pruhov, existuje možnosť, že by si niektoré mestá a obce mohli tento prístup upraviť individuálne. Ako uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský, samosprávy môžu pri zmene dopravného značenia rozhodnúť o tom, že do vyhradených pruhov zahrnú aj taxislužby, prípadne vozidlá s viacerými pasažiermi alebo cyklistov. Podobné riešenia sú bežné aj v zahraničí.

Ministerstvo vnútra aktuálne vyhodnocuje pripomienky zo strany verejnosti a inštitúcií, ktoré vzniesli námietky v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Rezort ani polícia sa k návrhu predbežne nevyjadrujú, kým proces posudzovania nie je ukončený.

Ak by novela prešla legislatívnym procesom a získala podporu vlády aj parlamentu, zákaz vstupu taxíkov do bus pruhov by mohol nadobudnúť platnosť už 1. decembra.

Najskôr zákaz v bus pruhoch, potom príchod áut bez vodičov

Okrem spomínaného vjazdu do bus pruhov sa v Európe pripravuje aj revolúcia, ktorá môže taxislužby premeniť na čisto technologický segment. Spoločnosť Uber oznámila, že už na jar 2026 nasadí v uliciach Londýna takzvané robotaxíky – teda autonómne vozidlá bez vodiča.

Zdroj: Unsplash/Tingey Injury Law Firm

Tie budú riadené umelou inteligenciou a vybavené systémami senzorov, ktoré majú zaručiť bezpečnú a plynulú jazdu. V budúcnosti sa firma netají ambíciou rozšíriť túto službu do všetkých veľkých miest v Európe aj USA. Informuje Autotrendy.sk.

Hoci v úvode budú mať cestujúci ešte možnosť vybrať si medzi klasickým taxíkom a autonómnym vozidlom, odborníci predpokladajú, že ľudia si postupne zvyknú na pohodlie a spoľahlivosť strojov. Zatiaľ čo britské ministerstvo dopravy tvrdí, že robotaxíky môžu dokonca vytvoriť nové pracovné miesta – napríklad v oblasti technickej údržby či vývoja AI – v praxi to môže znamenať menej práce pre ľudí za volantom.

Na Slovensku zatiaľ nasadeniu robotaxíkov bráni platná legislatíva, ktorá vyžaduje prítomnosť vodiča v aute. No aj tu sa môže všetko rýchlo zmeniť. Technológie napredujú a tlak na modernizáciu narastá. Pre mnohých taxikárov tak možno ide o posledné roky, kedy ešte budú môcť pracovať tak, ako doteraz.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie