Zima si nevyberá. Stačí pár mrazivých rán a aj spoľahlivé auto z leta môže zrazu odmietať poslušnosť. Aby ste neskončili s kľúčom v ruke a tichom pod kapotou, oplatí sa venovať pár minút preventívnej kontrole.
Nie preto, že to káže kalendár, ale preto, že mráz odhalí všetky chyby, ktoré v lete nevidno. Píše o tom portál Autobild.
Začnite tým, čo auto najviac trápi: batéria
Akumulátor je v zime najzraniteľnejšia súčasť auta. Každý stupeň pod nulou mu uberá výkon a chlad dokáže zraziť jeho kapacitu až o tretinu. Ak má batéria viac než štyri roky, overte si ju – multimeter ukáže, či zvládne štart.
Plne nabitá má mať 12,6 V, čokoľvek pod 12,2 V už volá po dobití. Krátke trasy ju rýchlo vybíjajú, preto sa hodí udržiavacia nabíjačka, ktorá ju udrží v kondícii aj počas dlhších odstávok.
Brzdy a kvapaliny – dvojica, ktorá rozhoduje o bezpečí
Soľ a vlhkosť z ciest dávajú brzdám poriadne zabrať. Ak pedál reaguje pomalšie alebo cítiť predĺženú brzdnú dráhu, nechajte brzdy skontrolovať. Rovnako dôležitá je brzdová kvapalina – ak nasaje vlhkosť, pri prudkom brzdení môže stratiť tlak. Mení sa približne každé tri roky.
Kým ste pri kvapalinách, pozrite aj zvyšok – chladiaca kvapalina by mala odolať aspoň –35 °C. Ak ste ju nemenili roky, už neplní svoju funkciu a hrozí korózia.
Do ostrekovačov lejme len zimnú zmes, inak zamrzne a poškodí čerpadlo či hadičky.
Pneumatiky a tlak – kontakt, na ktorom stojí všetko
Najlepšie brzdy či pohon vám budú nanič, ak gumy neudržia kontakt so snehom a ľadom. Zimné pneumatiky majú mäkšiu zmes, ktorá ostáva pružná aj v mraze. Dezén by mal mať minimálne 4 mm – menej znamená riziko šmyku.
Tlak v pneumatikách sa pri poklese teploty znižuje, preto ho kontrolujte pravidelne. Každých 10 °C dole znamená pokles o 0,1 baru. Nesprávny tlak predlžuje brzdnú dráhu a zvyšuje spotrebu.
Svetlá a stierače – vidieť a byť videný
Zima skracuje dni, predlžuje noci a testuje trpezlivosť vodičov. Skontrolujte žiarovky, očistite reflektory – zažltnutý plast dokáže znížiť výkon až o tretinu. LED svetlá nesmú blikať ani sa prehrievať.
Stierače, ktoré zanechávajú pruhy, okamžite vymeňte. Guma po lete tvrdne, v mraze praská. Do ostrekovačov doplňte zimnú zmes a tesnenia dverí natrite silikónovým sprejom – primrznuté dvere v mínusoch nepotešia.
Nezabudnite ani na odtokové kanáliky pod čelným sklom. Ak sa upchajú, voda si cestu nájde – rovno do interiéru.
Lepšie sa pripraviť ako zachraňovať z problému
Každý vodič pozná to ticho, keď otočí kľúčikom a motor len mlčí. Dá sa mu predísť – kontrola batérie, pneumatík, bŕzd, kvapalín a svetiel zaberie menej času než čakanie na odťahovku.
Zima preverí auto aj vodiča, no pripravení vyhrávajú. Kto sa stará, ten v mrazoch nespí v kabáte.


