Škrty v automobilovom sektore: Continental, Porsche, SEAT a Audi oznamujú tisíce prepustených zamestnancov – čo príde ďalej?

Auto, výrobná linka
Zdroj: Unsplash/Lenny Kuhne, Unsplash/ Julian Hochgesang
Reklama

Nemecká spoločnosť Continental, výrobca pneumatík a komponentov pre automobilový priemysel, oznámila, že do konca roka 2026 zruší ďalších 3000 pracovných miest. Tento krok je súčasťou širšieho plánu na znižovanie nákladov a konkurencieschopnosti firmy. Najviac sa dotkne oblasti výskumu a vývoja, pričom viac ako polovica zrušených pracovných miest bude v nemeckých závodoch.

Continental plánuje uzavrieť závod v Norimbergu a prepustenie sa dotkne aj ďalších prevádzok v Nemecku, najmä v Hesensku a Bavorsku. Spoločnosť uviedla, že väčšina z týchto škrtov bude realizovaná prostredníctvom prirodzených odchodov, ako sú dôchodky či dobrovoľné odchody.

Podľa Philippa von Hirschheydta, vedúceho automobilovej divízie Continentalu, je cieľom zlepšiť konkurencieschopnosť spoločnosti a zabezpečiť jej udržateľný rast na trhu.

Veľké škrty v spoločnosti, tisíce ľudí skončí bez práce

Tento krok nasleduje po predchádzajúcom oznámení z februára minulého roka, kedy Continental informoval o zrušení 7150 pracovných miest do roku 2025. Z toho 5400 miest sa týkalo administratívy a 1750 výskumu a vývoja. Spoločnosť uviedla, že už realizovala 80 až 90 % týchto plánovaných škrtov, a s najnovšími opatreniami sa celkový počet prepustených pracovníkov vyšplhá na viac ako 10.000.

Continental má globálne približne 200.000 zamestnancov, z čoho 31.000 pracuje v oblasti výskumu a vývoja. Cieľom spoločnosti je do roku 2027 znížiť výdavky na výskum a vývoj na menej než 10 % ročného obratu.

Okrem toho, v decembri spoločnosť oznámila plány na oddelenie divízie dodávateľov pre automobilový priemysel a jej uvedenie na burzu, avšak tento plán ešte musí byť schválený akcionármi na valnom zhromaždení.

Tento krok prichádza v čase, keď európsky automobilový priemysel čelí silnej konkurencii zo strany Číny a transformácii smerom k elektrickým vozidlám. Spoločnosť Porsche nedávno oznámila zrušenie 1900 pracovných miest kvôli slabému dopytu, a Volkswagen v decembri dosiahol dohodu so odbormi o zrušení 35.000 pracovných miest vo svojich nemeckých závodoch do roku 2030. Automobilky ako BMW a Stellantis tiež varovali pred slabým dopytom v Číne, čo by mohlo ovplyvniť ich výkonnosť v tomto roku.

Porsche bude tiež prepúšťať: Porsche do roku 2029 zruší 1900 pracovných miest v dvoch nemeckých závodoch

Nemecká automobilka Porsche oznámila, že do roku 2029 zruší približne 1900 pracovných miest v dvoch závodoch v regióne Stuttgart. Dotknuté budú hlavný závod Porsche v Stuttgarte-Zuffenhausene a závod vo Weissachu, západne od Stuttgartu. V súčasnosti platia pre zamestnancov Porsche záruky zamestnania do roku 2030, takže spoločnosť sa bude spoliehať na dobrovoľné odchody zamestnancov. K znižovaniu pracovných miest dochádza po tom, ako automobilka začala v roku 2024 postupne rušiť dočasné zmluvy a oznámila, že už nebude predlžovať žiadne dočasné pracovné zmluvy. Tento krok prichádza v čase, keď Porsche zažilo turbulentné obdobie a čelí slabým výsledkom v Číne. Okrem toho sa automobilka rozhodla vrátiť k vozidlám so spaľovacím motorom, čo znamená zmenu v doterajšej ambicióznej stratégii pre elektromobily.

SEAT bude nútený znížiť výrobu a prepustiť zamestnancov, ak EÚ nezníži clo na čínske elektromobily

Španielska automobilka SEAT bude musieť znížiť výrobu a prepustiť približne 1500 zamestnancov, ak Európska únia do konca marca nezníži clo na elektromobily vyrábané v Číne. EÚ uvalila v októbri 2024 dodatočné clo na elektromobily vyrobené v Číne, čo spôsobilo problémy španielskej dcére koncernu Volkswagen. SEAT sa zaoberá dopadmi dodatočného cla vo výške 20,7 % na model CUPRA Tavascan vyrábaný v čínskom závode. Pre automobilku to znamená, že v minulom roku nesplnila svoje finančné ciele a v roku 2025 očakáva straty v stovkách miliónov eur. Predstavitelia SEATu a VW rokovali s EÚ o riešení situácie a varovali, že ak clo nezníži, bude musieť automobilka zrušiť výrobu modelu Tavascan. To by vytvorilo ďalšie problémy s plnením emisných cieľov EÚ.

Audi sa pripravuje na škrtanie nákladov a obmedzenie príjmov zamestnancov

Vedenie nemeckej automobilky Audi, ktorá je dcérskou spoločnosťou skupiny Volkswagen, hrozí výrazným znižovaním príjmov zamestnancov. Odborový zväz IG Metall varoval, že firma plánuje rozsiahle úspory, presuny a škrtanie nákladov, ktoré môžu zahŕňať odklad zvyšovania platov, zrušenie odmien a zníženie podielov na zisku. Audi potvrdilo, že s odborovými zástupcami už začali predbežné rozhovory o znižovaní nákladov, ale konkrétne čísla a opatrenia zatiaľ neboli potvrdené. Tieto plány sú výsledkom zhoršenia podnikateľského prostredia, ktoré podľa spoločnosti nastalo, a bude sa s nimi ešte ďalej zaoberať v nasledujúcich mesiacoch.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis