„Ako k tomu prídeme my jednoduchí ľudia, ktorí šetria, a CK hneď na začiatku prázdnin vyhlási úpadok? Pritom v deň vyhlásenia ešte agentúry predávali zájazdy. Pán konateľ spoločnosti Berkes má od 18. 2. podľa obchodného registra už založenú novú CK. Na HappyTravel sa nabalil, a teraz môže bez postihu pokračovať v inej CK?“ vyjadrila sa pre Nový Čas.
Pri vyhľadávaní cez obchodný register sa vám skutočne objaví nová firma, ktorá vznikla vo februári tohto roka. Konateľmi sú, na prekvapenie, manželia Roman a Soňa Berkesovci. Spoločnosť Discover Central Europe s. r. o. má navyše ako predmet podnikania prevádzkovanie cestovnej kancelárie.
Berkes pre Televíziu Markíza vysvetlil, že za vznikom novej firmy sú ďalšie, dlhodobo plánované aktivity, na ktoré doposiaľ nemal čas. „V HappyTravel bolo práce veľmi veľa a zároveň som sa angažoval aj v asociácii, takže na nové projekty nebol čas,“ vysvetlil.
„Chcel som oddeliť tieto aktivity od Happy Travel a vytvoriť samostatný subjekt, ktorý by sa venoval príjazdovému cestovnému ruchu. V asociácii sme tento typ cestovných kancelárií začali viac podporovať a chcel som ísť touto cestou. Tá spoločnosť zatiaľ nemá žiadne aktivity. Založil som ju s tým, že keď na to bude čas, začnem sa tomu venovať. Teraz neviem, čo bude ďalej – uvidíme, čo prinesie čas,“ dodal ďalej.
K úpadku by nemalo dôjsť zo dňa na deň
Dočasná prezidenta SACKA, Ľudmila Masariková, tvrdí, že napriek 17 rokom, počas ktorých HappyTravel ponúkal zájazdy, sa zameriaval iba na Turecko a Egypt, a aj to len v hlavnej sezóne, čo môže byť varovným signálom.
„Nie je to priama úmera, ale môže to, spolu s veľmi nízkymi cenami, byť signál,“ dodala Masariková.
Navyše si nemyslí, že by k úpadku malo dôjsť zo dňa na deň. „Za normálnych okolností určite nie. Každá spoločnosť, ktorá si vedie účtovníctvo, by mala vedieť, v akej finančnej kondícii je. Pokiaľ sa nevyskytne niečo ako covid, nedejú sa takéto situácie zo dňa na deň,“ myslí si dočasná prezidentka asociácie.
„Keď je situácia zlá, nemá zmysel to naťahovať. Ideálne však je neurobiť to v čase letnej sezóny,“ dodala.
Krytie insolventnosti
Mnohí klienti, ktorí si zájazdy zaplatili z vlastných úspor, sa teraz obávajú, či svoje peniaze ešte uvidia späť. Berkes vyjadril hlboké pochopenie pre ich situáciu a ľútosť nad tým, že dovolenky, ktoré mali byť riadne zabezpečené, sa neuskutočnia.
Klienti, ktorí si zakúpili zájazdy u tejto cestovky, sa nemusia obávať straty financií. Spoločnosť mala totiž uzatvorené poistenie proti úpadku v poisťovni Generali. Poškodení zákazníci sa môžu obrátiť na asistenčnú linku poisťovne, kde dostanú presné pokyny, ako postupovať pri uplatňovaní nárokov.
Proces vybavovania je však náročný a zdĺhavý. Klienti sú povinní predložiť všetky potrebné dokumenty a vyplniť formuláre podľa jej pokynov. Poisťovňa má na vyhodnotenie a spracovanie nárokov zákonnú lehotu, ktorá môže trvať až šesť mesiacov, a až potom, prípadne počas tohto obdobia, sa začnú vyplácať náhrady klientom.