Analýza odhaľuje značné rozdiely medzi tromi zdravotnými poisťovňami v počte poistencov, ktorí prekročili zákonom stanovené časové limity na poskytnutie zdravotnej starostlivosti. Kým celkovo je na Slovensku dlhý zoznam čakajúcich na plánované zákroky, jednotlivé poisťovne sa líšia nielen v celkovom počte svojich klientov v čakacej dobe, ale aj v tom, koľko z nich nebolo obslúžených v rámci legislatívou definovaných lehôt.
Podľa údajov k februáru 2025 bolo evidovaných takmer 84-tisíc ľudí, ktorí čakali na plánované operácie či ošetrenia. Najväčší podiel tvorili poistenci štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne, kde sa na tento dátum nachádzalo viac ako päťdesiat tisíc čakajúcich. Za ňou nasledovali súkromné poisťovne Dôvera a Union so značným odstupom. Informuje portál Koktejl.sk.
Najčastejšie čakajú pacienti na chirurgické zákroky spojené s výmenou bedrových alebo kolenných kĺbov, ale tiež na operácie katarakty. Z analýzy Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vyplýva, že napriek tomu, že priemerne trvá čakacia doba na totálnu endoprotézu kĺbu okolo desiatich mesiacov, niektorí pacienti prekračujú túto dobu, čím dochádza k rozdielom medzi poisťovňami.
V konkrétnych číslach najviac poistencov, ktorí prekročili zákonom stanovené čakacie lehoty, eviduje Všeobecná zdravotná poisťovňa. Sú to desaťtisíce pacientov, ktorí museli čakať dlhšie, než im zdravotný systém umožňuje.

Menšie počty nevyhovujúcich čakajúcich sú zaznamenané u Dôvery a Unionu. Tento stav poukazuje na nerovnomerné rozdelenie zdrojov a kapacít medzi poisťovňami, ale aj na systémové výzvy, ktoré bránia rovnomernému a efektívnemu poskytovaniu zdravotnej starostlivosti.
Úrad pre dohľad ďalej upozorňuje, že poisťovne v roku 2024 a začiatkom tohto roka odmietli viacero návrhov na plánované výkony, pričom hlavnými dôvodmi boli formálne nedostatky, ako napríklad neúplné vyplnenie žiadostí alebo duplicitné návrhy na ten istý zákrok. Tiež bolo zistené, že množstvo návrhov bolo vyradených, pretože pacient už starostlivosť dostal, jeho zdravotný stav sa zmenil, alebo žiadosť nebola aktualizovaná v primeranom čase.
Na základe týchto zistení Úrad zdôrazňuje potrebu systémových zmien, ktoré by mali zahŕňať efektívnejšie plánovanie kapacít, lepšiu koordináciu medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a poisťovňami, pravidelné aktualizácie údajov a transparentnejšie informovanie poistencov o ich právach a možnostiach, vrátane ponuky alternatívnych poskytovateľov v prípade prekročenia čakacej doby.
Cieľom týchto opatrení je predovšetkým skrátiť čakacie doby, zabezpečiť spravodlivý prístup ku zdravotnej starostlivosti pre všetkých poistencov a zvýšiť prehľadnosť celého systému. Ministerstvo zdravotníctva preto v začiatku roku 2025 zaviedlo maximálne čakacie lehoty pre stovky plánovaných zákrokov, ktoré sú súčasťou reformy nemocníc. V prípade, že poisťovne nevedia zabezpečiť zákroky v stanovených termínoch, majú povinnosť navrhnúť iného poskytovateľa alebo hradiť výkon aj u nezmluvného subjektu, čím sa snažia eliminovať neprimerané čakanie pacientov.