Ihrisko podobné bludisku, vytvorené s piatimi vyradenými lopatkami turbíny, bolo dokončené v roku 2008 v záhrade Kinderparadijs Meidoorn. Deti môžu vyliezť na veže vyrobené z čepelí a preliezť tunelom, ktorý bol kedysi 25-metrovou čepeľou. „Zhruba pätnásť rokov po otvorení je ihrisko stále vo veľmi dobrom stave,“ hovorí Jos de Krieger, partner spoločnosti Superuse, ktorý projekt nedávno navštívil.
Krieger hovorí, že ihrisko ponúka dvojaké výhody: udržuje lopatky turbín mimo skládky alebo spaľovne a poskytuje časť infraštruktúry šetrné k životnému prostrediu. Uhlíková stopa pri výstavbe ihriska s turbínovými lopatkami v Superuse bola podľa hodnotenia tretej strany zhruba o 90 percent menšia, než by bola pri porovnateľnom vybavení vyrobeného z dreva a ocele.
Turbínové mosty v Írsku
Írsko je globálnym lídrom čo do využívania veternej energie. Krajina budovala pobrežné veterné farmy už v roku 1992, jeho momentálna kapacita je 4 500 megawattov. To je tiež dôvod, prečo sa očakáva, že Írsko v nasledujúcich desaťročiach zažije vlnu vyraďovania veterných turbín. Vzhľadom na to, že vláda zvyšuje úsilie, aby lopatky neskončili na skládkach, budú musieť majitelia veterných fariem uvažovať o ekologickejších možnostiach nakladania s odpadmi.
Za mestom Cork je možné nájsť taký príklad. Je ním päť a pol metrov dlhý most pre peších. Firma BladeBridge ho postavila pomocou dvoch vyslúžilých turbínových lopatiek, z ktorých vznikli bočné nosníky, ktoré by boli inak vyrobené z ocele, rovnako ako niekoľko ďalších konštrukčných častí mosta.
Most je súčasťou novej cyklistickej trasy, jednej z mnohých v Írsku. BladeBridge odhaduje, že znížením používania ocele sú emisie projektu o sedemnásť percent nižšie ako u konvenčných lávok pre peších dosahujúcich priemernú šesťdesiatročnú životnosť. Startup stavia ďalšie dva lopatkové mosty na obľúbenom turistickom chodníku a predpokladá, že obaja dokončia tento rok.
Prístrešok na bicykle v Dánsku
Na hlavnom parkovisku v prístave Aalborg v Dánsku stojí prístrešok pre bicykle, ktorého jedinečný tvar poskytuje strechu, ktorá chráni bicykle a jazdcov pred dažďom a vetrom. „Prístrešok, ktorý mal povzbudiť viac zamestnancov k využívaniu bicykla ako dopravného prostriedku, bol koncipovaný ako alternatíva k typicky nudným návrhom kolárne,“ uviedol Brian Dalby Rasmussen, koordinátor životného prostredia v prístave pre agentúru Bloomberg.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)