Legendárny česko-slovenský nákladiak KONČÍ, výrobné linky opúšťa Tatra 815

Tatra, Tatra 815, výroba, koniec
Na fotografiách Tatra 815. Zdroj: Wikimedia Commons/RomanM82, Reise Reise
Reklama

Tatra 815 sa v priebehu rokov stala jedným z najuniverzálnejších nákladných vozidiel, čím si získala popularitu v desiatkach krajín po celom svete.

Po 42 rokoch výroby prišiel jej definitívny koniec, uvádza ČT24. V utorok 25. februára 2025 opustil výrobné haly v Kopřivnici posledný exemplár tejto ikonickej Tatry. Model 815 bol predstavený ako nástupca Tatry 148 a jeho konštrukcia umožňovala využitie aj v extrémnych terénnych podmienkach. Keď sa však v polovici 80. rokov dostal do výroby, len málokto si dokázal predstaviť, že jeho produkcia potrvá až do roku 2025.

Odolnosť a úspechy na Dakare

Tatra 815 sa preslávila nielen v stavebníctve a v náročných oblastiach s nedostupným terénom, ale aj svojimi úspechmi na legendárnej rely Dakar. Sériová verzia tohto modelu bola prvýkrát predstavená na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v roku 1982, pričom sériová výroba sa rozbehla v januári 1983.

Počas viac ako štyroch desaťročí sa Tatra 815 stala jedným z najznámejších produktov kopřivnickej automobilky. Podľa portálu ČT24 ide o najdlhšie vyrábaný model v histórii značky. Celkovo bolo vyrobených 158 065 vozidiel rôznych verzií, pričom široká škála vyhotovení umožnila jej využitie v rôznych oblastiach priemyslu a dopravy.

Všestrannosť a globálna popularita

Tatra 815 sa vyrábala v rôznych konfiguráciách – najčastejšie ako trojnápravový sklápač určený pre civilné použitie. Okrem toho existovali aj varianty ako plošinové nákladné vozidlá, požiarnické cisterny, žeriavy, miešačky betónu či špeciálne policajné zásahové vozidlá.

Medzi zaujímavé úpravy patrila aj verzia T815 TPL, ktorá sa využívala na letiskách. Táto špeciálna verzia dokázala v 80. rokoch ťahať vtedy najťažšie lietadlo na svete – sovietsky Antonov An-124 Ruslan s hmotnosťou presahujúcou 400 ton.

Pokiaľ ide o pohonné jednotky, Tatra 815 bola osadená vzduchom chladenými motormi s rozsahom od osem až po dvanásť valcov. Najvýkonnejšie z nich mali objem 19 litrov a výkon 265 kW, pričom sa často používali v armádnych verziách s pohonom štyroch náprav.

Vojenské modifikácie modelu 815 boli známe svojou robustnosťou a prispôsobením do extrémnych podmienok. Ich motory mohli okrem nafty spaľovať aj petrolej alebo kombináciu benzínu a nafty, čo ich robilo mimoriadne flexibilnými pri nasadení v bojových podmienkach.

Šesťnásobné víťazstvo na Dakare

Svoju legendárnu povesť si Tatra 815 získala aj v motoristickom športe. V roku 1986 sa upravená verzia tohto vozidla po prvýkrát zúčastnila prestížnej rely Paríž-Dakar. Značka Tatra sa natrvalo zapísala do histórie tohto náročného závodu vďaka pretekárovi Karlovi Lopraisovi, ktorý s modelom T815 triumfoval až šesťkrát.

Dlhá tradícia výroby nákladných vozidiel

Automobilka TATRA TRUCKS patrí medzi najstarších výrobcov nákladných vozidiel na svete – svoju históriu píše už viac ako 175 rokov. Vďaka tomu si drží prvenstvo v najdlhšej nepretržitej výrobe cestných dopravných prostriedkov. Koniec sériovej výroby Tatry 815 znamená uzavretie jednej kapitoly v histórii automobilového priemyslu. Napriek tomu však jej meno zostane synonymom spoľahlivosti, odolnosti a inžinierskej precíznosti, ktorá ju preslávila po celom svete.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto