Letecká etiketa: Ako sa správať v oblakoch s gráciou a ohľaduplnosťou

Dodržiavanie týchto jednoduchých pravidiel správania počas letu prispieva k príjemnejšiemu zážitku pre všetkých cestujúcich aj posádku.
Dodržiavanie týchto jednoduchých pravidiel správania počas letu prispieva k príjemnejšiemu zážitku pre všetkých cestujúcich aj posádku. Zdroj: Pexels/Sheila Condi, RDNE Stock project
Reklama

Leto je pre mnohých cestovateľov synonymom oddychu a slnkom zaliatych dní, pričom neraz ide o jediný čas v roku, keď sa ocitnú na palube lietadla. Aj preto spoločnosť Kiwi.com pripravila sedem praktických rád, ktoré pomôžu dovolenkárom zvládnuť zásady leteckej etikety od nástupu až po vystúpenie. Vďaka nim bude let plynulejší a príjemnejší nielen pre cestujúcich, ale aj pre posádku. Cestujúci sa tak dozvedia, kedy je vhodné sklopiť sedadlo, ako sa zachovať po pristátí či či je prijateľné počas letu vyzuť si topánky.

Letná sezóna prináša zvýšený počet letov a do lietadiel nastupuje mnoho ľudí, ktorí cestujú len raz ročne. Pre niektorých preto môžu byť zásady slušného správania vo vzduchu novinkou.

Zdroj: Pixabay/Alexander Grigorian

Kiwi.com preto vybral sedem tipov, ako sa vyhnúť nepríjemným situáciám a prispieť k príjemnej atmosfére na palube.

Fotka pri lietadle bez zdržania ostatných

Pamiatka z dovolenky v podobe záberu pri lietadle je lákavá, no bezpečnosť a plynulosť nástupu majú prednosť. Rýchly snímok je v poriadku, pokiaľ cestujúci nezastavuje prúd ľudí a neblokuje schodíky či plochu letiska. Dlhé pózovanie a zdržovanie procesu nástupu však môže spôsobiť nepríjemnosti ostatným. Informuje v tlačovej správe Daniela Chovancová, hovorkyňa Kiwi.com.

Presadnutie len s povolením posádky

Možnosť presadnúť si na voľné miesto je lákavá, no vždy je potrebné najskôr požiadať o povolenie letušku alebo stewarda. Posádka má prehľad o obsadenosti aj bezpečnostných pravidlách.

Samovoľná zmena sedadla môže narušiť rozloženie váhy v lietadle. Ak ide o výmenu s iným cestujúcim, slušná komunikácia je samozrejmosťou.

Sklápanie sedadla s ohľadom

Sklopenie sedadla je pre mnohých nevyhnutnou súčasťou pohodlného letu, najmä na dlhších trasách. Je to právo každého cestujúceho, avšak je dôležité ho uplatňovať s ohľadom na ostatných. Odporúča sa sklápať sedadlo jemne a ideálne nie počas jedla alebo keď má spolucestujúci za vami na stolíku jedlo či otvorený notebook.

Zdroj: Pixabay/OrnaW

Krátke lety si obvykle nevyžadujú maximálne sklopenie a počas vzletu a pristátia je sklopenie sedadla z bezpečnostných dôvodov zakázané. Malá ohľaduplnosť môže výrazne zlepšiť zážitok z letu pre všetkých.

Vyzuť sa? Len hygienicky a s mierou

Počas dlhého letu môže byť vyzúvanie obuvi pre nohy úľavou. Hoci to nie je priamo zakázané, je dobré zvážiť hygienické aspekty a pohodlie ostatných. Vyzuté nohy môžu byť nepríjemné pre spolucestujúcich, a to nielen kvôli prípadnému zápachu, ale aj z hľadiska osobného priestoru.

Ak sa cestujúci rozhodnú vyzuť, je vhodné mať na nohách čisté ponožky a vyhnúť sa priamemu kontaktu bosých nôh s opierkami či inými časťami sedadla. Pre chôdzu na toaletu je vždy nutné obuť si topánky, minimálne šľapky.

Okno patrí aj ostatným očiam

Sedadlo pri okne ponúka nádherný výhľad, no majiteľ by mal pamätať, že ho môžu chcieť vidieť aj spolucestujúci. Dlhodobé zakrývanie výhľadu či prílišné nakláňanie sa k oknu môže pôsobiť neohľaduplne.

Zatienenie kvôli spánku alebo ostrému slnku je bežné, no je dobré o ňom komunikovať.

Tlieskanie po pristátí – áno či nie?

Potlesk po pristátí bol kedysi prejavom vďaky a úľavy, dnes sa už považuje skôr za zastaraný zvyk. Posádka pristáva bezpečne ako súčasť svojej práce, a hoci potlesk môže byť pre niekoho milý, nie je potrebný ani očakávaný.

Nepredbiehajte pri vystupovaní

Ihneď po dosadnutí lietadla na pristávaciu dráhu má mnoho ľudí tendenciu postaviť sa a vyberať si batožinu. Tento krok však spomaľuje vystupovanie. Trpezlivosť a postupné opúšťanie lietadla rad po rade zabezpečí hladší priebeh pre všetkých.

Kiwi.com týmto pripomína, že malé prejavy ohľaduplnosti dokážu spríjemniť cestu všetkým na palube. Táto česká technologická spoločnosť, pôsobiaca aj na Slovensku, denne vyhľadáva pre cestujúcich najvýhodnejšie lety a ceny, pričom každodenne spracuje viac než sto miliónov vyhľadávaní a predá vyše päťdesiattisíc miest po celom svete.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie