Včerajšia havária lietadla An-24 si vyžiadala 49 obetí. Letecké nešťastie v Amurskej oblasti však odhalilo desivú realitu ruského civilného letectva. Starnúce stroje z čias Sovietskeho zväzu sú naďalej v prevádzke, napriek opotrebovaniu, častým poruchám a neexistujúcej náhrade.
Šokujúce je, že stroj bol vyrobený ešte v roku 1976, počas vlády Leonida Brežneva. Napriek tomu mu bol certifikát letovej spôsobilosti predĺžený až do roku 2036, pretože v krajine jednoducho neexistuje náhrada za tieto zastarané stroje.
Katastrofa sa udiala pri druhom pokuse o pristátie
Podľa dostupných informácií sa lietadlo pokúsilo pristáť na letisku v Tynde, no prvý pokus zlyhal, pričom pri druhom pokuse o pristátie došlo k fatálnemu zlyhaniu. Záchranné zložky pracujú s verziou, že za haváriu môže stáť chyba posádky pri nízkej viditeľnosti.

Na druhej strane BBC upozorňuje, že technická porucha by v prípade 50-ročného stroja nemala nikoho prekvapiť.
Nahlásili štyri vážne poruchy za posledných 6 rokov
Lietadlo malo od roku 2018 evidované štyri závažné technické poruchy, no aj napriek tomu zostávalo v aktívnej prevádzke. Podľa Telegramového kanálu Astra tento prípad nie je ojedinelý, viaceré An-24 a An-26 zápasia s podobnými problémami.
Situáciu zhoršilo aj zatvorenie továrne na opravu motorov v Rostove na Done, čo spôsobilo oneskorenie a predraženie opráv.
Letecká spoločnosť Angara má v súčasnosti ešte desať lietadiel typu An-24. Podľa agentúry Reuters malo byť okolo 100 týchto strojov vyradených už v roku 2024, ale aerolinky ich naďalej udržujú vo vzduchu, pretože nové lietadlá jednoducho nemajú.

Náhrada v podobe nového lietadla Ladoga je zatiaľ len na papieri. Očakáva sa, že jeho sériová výroba začne najskôr v roku 2027. Do tej doby sa ruské regionálne letectvo spolieha na stroje, ktoré by už dávno mali byť v múzeu, nie vo vzduchu.
Ako sme už informovali, vo štvrtok (24. júla) dopoludnia došlo pri meste Tynda k tragédii, ktorá otriasla ruskou verejnosťou. Dopravné lietadlo Antonov An-24, prezývané „lietajúci traktor“, sa zrútilo v zalesnenej oblasti len 16 kilometrov od letiska. Na palube bolo 49 ľudí vrátane šiestich členov posádky, nikto neprežil.
