Lietadlá by sa bez problémov vyhli aj najvyššej budove sveta. Prečo potrebujú dosahovať OBROVSKÉ výšky?

lietadlo
Najvyššia budova sveta Burj Khalifa v Dubaji. Ilustračné foto. Zdroj: Pixabay/MarinaSonne, pruslee, mherfurt
Reklama

Hoci sa môže zdať, že lietadlá sa môžu úplne voľne pohybovať po oblohe, v skutočnosti sa pohybujú po vopred určených trasách.

Lietadlá bežne dosahujú výšku tisícok metrov nad zemou. Ak by jediným cieľom bolo vyhnúť sa prekážkam, nemuseli by stúpať ani nad výšku zhruba 1-tisíc metrov.

Dokonca aj vo výške najvyššej budove sveta, Burj Khalifa v Dubaji, ktorá tento titul získala v roku 2025, by sa jej lietadlá vedeli bez problémov vyhnúť, píše slashgear.com.

Prečo sa to deje?

Komerčné lietadlá však bežne lietajú v nadmorskej výške okolo 10 600 metrov, zatiaľ čo súkromné ​​lietadlá môžu vystúpiť ešte vyššie, až do výšky 15 500 metrov. Prečo sa to deje?

Táto vysoká letová výška nie je určená na vyhýbanie sa prekážkam, ale na optimalizáciu spotreby paliva. Ak ste sa niekedy vybrali na túru do hôr, možno ste spozorovali, že vzduch sa stáva redším v závislosti od stúpajúcej výšky.

Vzduch je hustejší bližšie k zemi, a preto lietadlá spália oveľa viac paliva v nižších výškach. Cestovanie vo vyšších nadmorských výškach znižuje odpor vzduchu, čo má za následok nižšiu spotrebu paliva

Ak majú vyššie letové výšky toľko výhod, prečo komerčné lety nelietajú rovnako vysoko ako súkromné ​​lietadlá? Letia súkromné ​​lietadlá tak vysoko len kvôli palivovej úspornosti alebo je na to iný dôvod?

Komerčné lietadlá sú navrhnuté tak, aby efektívne prepravovali cestujúcich, ich batožinu a potrebné palivo z jedného miesta na druhé. Preto majú tieto stroje vyššiu nosnosť, ale nižší pomer výkonu a hmotnosti v porovnaní so súkromnými strojmi.

Tento relatívne nízky pomer výkonu k hmotnosti obmedzuje rýchlosť stúpania komerčných lietadiel a zvyčajne majú maximálnu letovú výšku medzi 12- až 13-tisíc metrami.

Súkromné ​​lietadlá sú určené na úplne iný účel. Prepravujú menej nákladu a zvyčajne majú vyšší pomer výkonu a hmotnosti, čo im umožňuje rýchlejšie stúpať a dosahovať nadmorské výšky okolo 15-tisíc metrov.

Menšia premávka

Predstavte si komerčné lietadlo ako autobus – môže prepraviť veľa cestujúcich a batožiny, ale zrýchľuje pomalšie. Naproti tomu súkromné ​​lietadlo pripomína skôr športové auto – má menší náklad, ale je rýchlejšie, flexibilnejšie a môže cestovať vyššou rýchlosťou.

Hoci sa môže zdať, že lietadlá sa môžu úplne voľne pohybovať po oblohe, v skutočnosti sa pohybujú po vopred určených trasách. Tieto trasy sú navrhnuté tak, aby navádzali lietadlá do cieľa čo najoptimálnejším spôsobom. Na trasách s hustou letovou prevádzkou musia dopravné lietadlá neustále prispôsobovať výšku a rýchlosť letu na základe pokynov riadenia letovej prevádzky.

Súkromné ​​lietadlá na druhej strane môžu často využívať priamejšie a rýchlejšie trasy, pretože vo vyšších nadmorských výškach je menšia premávka. To má za následok kratšie letové časy. Okrem toho cestujúci v súkromných lietadlách zvyčajne prechádzajú rýchlejšími bezpečnostnými kontrolami a môžu využívať samostatné terminály.

Súkromné ​​lietadlá sa navyše môžu lepšie vyhnúť zlému počasiu. Vzhľadom na vyťaženosť leteckých liniek komerčných aeroliniek je pre nich v prípade búrok často náročnejšie zmeniť trasy. Súkromné ​​lietadlá sú flexibilnejšie, takže sa môžu ľahšie odchýliť v prípade zlých poveternostných podmienok.

So zvyšujúcou sa nadmorskou výškou sa vzduch stáva redším, čo umožňuje lietadlu dosahovať vyššiu rýchlosť pri nižšej spotrebe paliva. Súkromné ​​lietadlá už majú vyšší pomer výkonu a hmotnosti a v kombinácii s letom vo veľkých výškach môžu byť tieto lietadlá oveľa rýchlejšie ako komerčné lety.

Súkromné lety zažijú menšie turbulencie

Vyššia letová výška poskytuje ďalšie výhody. Napríklad piloti získajú viac času v prípade núdze, čo môže znamenať väčšiu bezpečnosť.

Navyše lietanie vo vyšších nadmorských výškach má za následok menší hluk v kabíne, vďaka čomu je cestovanie súkromným lietadlom ešte pohodlnejšie. Súkromné ​​lietadlá sú agilnejšie vďaka svojej menšej veľkosti a väčšiemu výkonu, čo im umožňuje rýchlejšie klesať a dosiahnuť bezpečnejšiu nadmorskú výšku v prípade núdze, ako je strata tlaku v kabíne alebo núdzové pristátie.

Napokon, súkromné ​​lietadlá vo všeobecnosti zažívajú oveľa menšie turbulencie ako komerčné lietadlá. Väčšina nebezpečných poveternostných javov sa vyskytuje pod hranicou 10-tisíc metrov, takže súkromné ​​lietadlá si môžu užívať väčšinou ničím nerušené lety. Ak sa predsa len dostanú do styku s turbulentným počasím, môžu ľahšie a rýchlejšie zmeniť trasu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti