Lietadlo z Gdanska muselo pristáť vo Viedni kvôli rušeniu GPS signálu, problém zasiahol aj Slovensko

Ilustračná foto. Zdroj: Canva
Reklama

V noci z 23. na 24. augusta sa lietadlo Ryanairu na linke z Gdanska do Bratislavy muselo neplánovane presmerovať do Viedne. Dôvodom boli problémy s GPS navigáciou a nefunkčný systém ILS, ktorý bol práve v rekonštrukcii na bratislavskom letisku. Po doplnení paliva stroj nakoniec bezpečne dorazil do Bratislavy. Letové prevádzkové služby Slovenska potvrdili, že nad letiskom sa v tom čase vyskytovalo rušenie GPS signálu.

Bratislavské letisko potvrdilo pre Denník N, že počas incidentu došlo k dočasnému rušeniu GPS signálu nad jeho priestorom. Letové prevádzkové služby Slovenska pripustili, že podobné situácie sa občas vyskytujú a môžu ohroziť presné pristátie lietadiel, aj keď väčšina moderných strojov disponuje záložnými navigačnými systémami.

Bratislavské letisko potvrdilo, že počas incidentu došlo k dočasnému rušeniu GPS. Zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Podľa Martina Štulajtera, riaditeľa leteckej spoločnosti AirExplore, sú takéto výpadky GPS častejšie pri letoch nad Ukrajinou, Ruskom a Blízkym východom. Väčšina lietadiel však dokáže pristáť aj bez GPS vďaka alternatívnym navigačným systémom. Neobvyklé preto bolo, že let z Gdanska musel byť presmerovaný, podobná situácia sa už vlani stala pri linke z Rigy do Brna. Informovali Hospodárske noviny.

Podozrenia na Rusko

Priame dôkazy o zapojení Ruska do incidentu v Bratislave zatiaľ neexistujú. EÚ a niektoré členské krajiny však pripisujú rušenie Moskve, ktorá podľa Lotyšska disponuje rušičkami v Kaliningrade, Pskovskej a Leningradskej oblasti. Rusko tvrdí, že zariadenia využíva iba na obranu proti ukrajinským dronom.

Diskusia sa zintenzívnila po incidente s letom predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej z Varšavy do Plovdivu. Bulharské úrady však neskôr uviedli, že piloti bezpečne pristáli pomocou iného systému a nezaznamenali dlhšie trvajúce problémy, čo ukázalo na rozpory v pôvodných správach.

Reakcia EÚ a NATO

Európska komisia považuje takéto útoky za súčasť systematickej hybridnej vojny zo strany Ruska a Bieloruska. Podľa komisára pre obranu Andriusa Kubiliusa EÚ plánuje nasadiť nové satelity na nízku obežnú dráhu, aby lepšie monitorovala a detegovala rušenie GPS.

Štatistiky ukazujú dramatický nárast problémov s GPS v severnej Európe: Lotyšsko zaznamenalo vlani 820 incidentov, v porovnaní s 26 v roku 2022; v Estónsku je GPS rušené pri 85 % letov a vo Švédsku počet incidentov vzrástol zo 55 na 733. Generálny tajomník NATO Mark Rutte upozornil, že ide o „hybridné útoky s potenciálne katastrofálnymi následkami“.

Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo už v júli vyzvala Moskvu, aby rušenie GPS ukončila, a upozornila, že ide o hrubé porušenie medzinárodného práva.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Slovensko