V noci z 23. na 24. augusta sa lietadlo Ryanairu na linke z Gdanska do Bratislavy muselo neplánovane presmerovať do Viedne. Dôvodom boli problémy s GPS navigáciou a nefunkčný systém ILS, ktorý bol práve v rekonštrukcii na bratislavskom letisku. Po doplnení paliva stroj nakoniec bezpečne dorazil do Bratislavy. Letové prevádzkové služby Slovenska potvrdili, že nad letiskom sa v tom čase vyskytovalo rušenie GPS signálu.
Bratislavské letisko potvrdilo pre Denník N, že počas incidentu došlo k dočasnému rušeniu GPS signálu nad jeho priestorom. Letové prevádzkové služby Slovenska pripustili, že podobné situácie sa občas vyskytujú a môžu ohroziť presné pristátie lietadiel, aj keď väčšina moderných strojov disponuje záložnými navigačnými systémami.

Podľa Martina Štulajtera, riaditeľa leteckej spoločnosti AirExplore, sú takéto výpadky GPS častejšie pri letoch nad Ukrajinou, Ruskom a Blízkym východom. Väčšina lietadiel však dokáže pristáť aj bez GPS vďaka alternatívnym navigačným systémom. Neobvyklé preto bolo, že let z Gdanska musel byť presmerovaný, podobná situácia sa už vlani stala pri linke z Rigy do Brna. Informovali Hospodárske noviny.
Podozrenia na Rusko
Priame dôkazy o zapojení Ruska do incidentu v Bratislave zatiaľ neexistujú. EÚ a niektoré členské krajiny však pripisujú rušenie Moskve, ktorá podľa Lotyšska disponuje rušičkami v Kaliningrade, Pskovskej a Leningradskej oblasti. Rusko tvrdí, že zariadenia využíva iba na obranu proti ukrajinským dronom.
Diskusia sa zintenzívnila po incidente s letom predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej z Varšavy do Plovdivu. Bulharské úrady však neskôr uviedli, že piloti bezpečne pristáli pomocou iného systému a nezaznamenali dlhšie trvajúce problémy, čo ukázalo na rozpory v pôvodných správach.
Reakcia EÚ a NATO
Európska komisia považuje takéto útoky za súčasť systematickej hybridnej vojny zo strany Ruska a Bieloruska. Podľa komisára pre obranu Andriusa Kubiliusa EÚ plánuje nasadiť nové satelity na nízku obežnú dráhu, aby lepšie monitorovala a detegovala rušenie GPS.
Štatistiky ukazujú dramatický nárast problémov s GPS v severnej Európe: Lotyšsko zaznamenalo vlani 820 incidentov, v porovnaní s 26 v roku 2022; v Estónsku je GPS rušené pri 85 % letov a vo Švédsku počet incidentov vzrástol zo 55 na 733. Generálny tajomník NATO Mark Rutte upozornil, že ide o „hybridné útoky s potenciálne katastrofálnymi následkami“.
Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo už v júli vyzvala Moskvu, aby rušenie GPS ukončila, a upozornila, že ide o hrubé porušenie medzinárodného práva.