Lisabon sa zotavuje zo smrteľnej tragédie, ktorá sa odohrala v stredu podvečer na slávnej Calçada da Glória. Historická lanovka Glória sa vykoľajila počas jazdy, pričom jeden z vozňov stratil kontrolu a zrazil sa do budovy. Podľa miestnych úradov pri nehode zahynulo 16 ľudí a ďalších 23 utrpelo zranenia rôzneho stupňa.
Svedkovia opisujú scénu ako „nepredstaviteľný chaos“. Bruno, očitý svedok, pre CNN Portugal uviedol: „Vozeň vyzeral, ako by ho niekto hádzal zo strany na stranu. Počul som krik a potom hlasný náraz. Nad ulicou sa objavil oblak hnedého dymu.“ Podobne jeden dlhoročný obyvateľ ulice upozornil, že lanovka pred nehodou vydávala čudné zvuky a cítil sa z nej neobvyklý zápach. Informuje portál CNN.
Obete tragédie
Medzi obetami sú turisti aj miestni obyvatelia. Portugalské úrady identifikovali päticu Portugalcov, troch Britov, dvoch Kanaďanov, dvoch Juhokórejčanov a ľudí zo Švajčiarska, Ukrajiny, USA a Francúzska. Zranenia utrpeli ľudia vo veku od 3 do 65 rokov.
Talianska turistka Stefania Lepidi pre denník Corriere della Sera uviedla, že sedela v protismernom vozni: „Náš vozeň sa zosunul dozadu a zastavil sa o betónovú bariéru. Zlomila som si ruku, ale z druhej kabíny nikto nevyšiel po svojich.“
Zahynul aj zamestnanec CARRIS, André Jorge Gonçalves Marques, ktorý pôsobil ako brzdiar. Dopravca ho opísal ako „oddaného, priateľského a usmiateho človeka, ktorý vždy pomáhal kolegom aj cestujúcim.“

Technika lanovky a jej fungovanie
Lanovky fungujú na princípe protizávažia: kým jeden vozeň stúpa, druhý klesá, čím sa šetrí energia. V prípade lisabonskej lanovky poháňa stúpajúci vozeň elektromotor, klesajúci vozeň pôsobí ako protiváha.
Glória je jedna z troch lanoviek v Lisabone, otvorená v roku 1885 a elektrifikovaná v roku 1915. Trať meria približne 265 metrov a spája centrum s vyhliadkou v Bairro Alto. Denne premáva až 87 jázd, každá trvá tri minúty. Spiatočný lístok stojí 4,20 €.
Lanovka je nielen turistickou atrakciou, ale aj dôležitou dopravnou spojkou pre miestnych. Len niekoľko mesiacov pred nehodou bola trať na štyri dni zatvorená kvôli údržbe. Dopravca CARRIS uviedol, že všetky protokoly boli dodržané.
Prvé zistenia o príčine nehody
Podľa hasičského zboru sa počas jazdy odpojilo nosné lano, čo spôsobilo, že vozeň sa rozbehol dolu svahom. Michel Azéma, odborník na lanovky a zakladateľ portálu Funimag, upozornil: „Aj keby vozeň ostal na koľajniciach, prevrátenie by bolo nevyhnutné. Rýchlosť a sila boli obrovské.“
Otázkou zostáva, či sa brzdy vozňa aktivovali a fungovali správne. Vyšetrovanie bude musieť zistiť, či haváriu nezabránili mechanické zlyhania alebo ľudský faktor.

Reakcie a medzinárodná solidarita
Lisabon a celá krajina sú v smútku. Tri dni po nehode sú vyhlásené za dni štátneho smútku. Európsky parlament stiahol vlajky na pol žrde a jeho predsedníčka Roberta Metsola vyhlásila: „Tragická nehoda na Elevador da Glória hlboko otriasla Európou.“
Ľudia zanechávajú kvety a sviečky na mieste, kde vozeň vykoľajil. Zahraničné vlády – vrátane USA, Kanady a Nemecka – poskytujú konzularnu pomoc svojim občanom. Medzitým sú dočasne pozastavené prevádzky ostatných dvoch lanoviek v meste, kým sa neobjasnia príčiny nehody.
Vyšetrovanie bude trvať niekoľko týždňov, predbežná správa by mala byť známa do 45 dní. Cieľom je zabezpečiť, aby sa podobná tragédia už neopakovala a zároveň poskytnúť odpovede zasiahnutým rodinám a verejnosti.