Na slovenské cesty vyšli prvé služobné vozidlá nového útvaru s názvom Žandári. Ich výrazné polepy a nové logo, za ktoré ministerstvo obrany zaplatilo šesťtisíc eur bez DPH, vyvolali rozruch. Minister obrany Robert Kaliňák pritom priznal, že farby loga vybral sám. Nový vizuál má byť symbolom obnovenia vojenskej disciplíny a prepojenia armády s poriadkovými silami.
Na slovenských cestách sa začali objavovať služobné vozidlá nového zboru Žandárov, projektu, ktorý presadil minister obrany Robert Kaliňák. Autá sú okamžite rozpoznateľné – na bokoch majú žltý a zelený pás doplnený nápisom Žandári. Ide o viditeľný krok v rámci širšieho plánu rezortu obrany, ktorý má posilniť spoluprácu armády, polície a záložníkov, informovali Aktuality.
Vznik tohto zboru je súčasťou zákona o Národných obranných silách (NOS), ktorý vytvára nové typy vojenských záloh. Žandári majú plniť úlohy vojenskej polície, no zároveň sú určení aj pre mimoriadne situácie, pri ktorých je potrebná koordinácia civilných a vojenských zložiek.

Kto sa môže stať žandárom
Do nového zboru sa môžu zapojiť profesionálni vojaci, ktorí absolvovali odborné školenie vojenskej polície, bývalí policajti zaradení do armádnych operačných záloh, ako aj aktívni policajti, ktorí sú súčasťou pohotovostných záloh.
Žandárske povinnosti vykonávajú mimo svojho bežného pracovného času alebo počas cvičení.
Okrem nich vznikli aj ďalšie formy záloh – operačné, pohotovostné a branné. Operačné zálohy sú určené pre bývalých vojakov s praxou, pohotovostné pre nováčikov bez skúseností a branné zálohy umožňujú výcvik bez záväzku nastúpiť do služby.
Prví dobrovoľníci si nový výcvik vyskúšali na Tureckom vrchu, kde sa zúčastnili aj prezident Peter Pellegrini, minister Robert Kaliňák, poslanec Richard Glück a bojovník Attila Végh.

Logo za šesťtisíc eur
Logo, ktoré sa objavuje na žandárskych vozidlách, si objednala priamo kancelária ministra obrany. Podľa zverejnenej objednávky z 27. októbra 2025 išlo o „grafický návrh loga Žandári a jeho verzií, vrátane dizajn manuálu a návrhu polepu služobného auta, spolu s autorským dozorom počas realizácie“.
Zákazku v hodnote 6 000 eur bez DPH získala spoločnosť Brickfield Entertainment z Bratislavy. Tá sa však nachádza v zozname daňových dlžníkov Finančnej správy SR, kde figuruje s nedoplatkom 340 eur (údaje platné k 30. septembru 2025).
Ministerstvo objednávku vystavilo 24. októbra 2025, teda len niekoľko dní pred jej zverejnením.
Na sociálnych sieťach si verejnosť rýchlo všimla, že nové žandárske polepy pripomínajú vozidlá amerických šerifov, najmä tie z Multnomah County v štáte Oregon. Na túto podobnosť upozornil novinár Rasťo Iliev, ktorý zverejnil porovnanie na Instagrame.

Minister obrany však kritiku odmieta. „Farby na polepy som si vybral ja. Podobné odtiene sme kedysi používali aj v polícii,“ povedal Kaliňák pre portál Aktuality.sk. Dodal, že zelená farba sa po reorganizácii polície prestala používať, a preto ju „prenechal žandárom“.
Žltá farba má podľa ministra praktický aj symbolický význam. V zákone o žandároch sa spomína žltý náramenník, ktorý má byť dobre viditeľný na poľnej uniforme. „Chcel som, aby aj autá niesli túto farbu, pretože jasne identifikuje jednotku v teréne,“ doplnil Kaliňák.
Konateľ spoločnosti Brickfield Entertainment Rastislav Maršálek je podľa ministra známy tým, že „vyrába logá pre viaceré projekty“ a rezort s ním už v minulosti spolupracoval.

Spolupráca armády a záloh ako nový koncept bezpečnosti
Založenie žandárskeho zboru a s ním súvisiacich záloh má podľa rezortu obrany posilniť vnútornú bezpečnosť Slovenska. Cieľom je, aby krajina dokázala rýchlo reagovať v prípade ohrozenia alebo krízy, pričom noví žandári majú fungovať ako most medzi armádou a civilnými zložkami.
Minister Kaliňák v tejto súvislosti zdôraznil, že Slovensko potrebuje pripravené rezervy a flexibilný systém obrany. „Nové sily neznamenajú militarizáciu spoločnosti, ale lepšiu pripravenosť a koordináciu medzi zložkami štátu,“ dodal.
Projekt Žandárov vyvoláva zmiešané reakcie – jedni oceňujú jeho praktický prínos a symboliku, iní upozorňujú na sporné detaily ako cena loga či podobnosť s americkými policajnými polepmi. Isté však je, že po rokoch nečinnosti sa slovenská obrana snaží o nový vizuál aj nový systém bezpečnostnej spolupráce, ktorý má posilniť dôveru občanov v štátne inštitúcie.

