Zhoršujúca sa bezpečnostná situácia v regióne Blízkeho východu a napätie medzi Izraelom a Iránom znervózňuje mnohých dovolenkárov. V tejto súvislosti sa opäť dostáva do popredia otázka, kedy možno zájazd zrušiť bez finančných strát.
Aj keď vojenské konflikty vzbudzujú obavy, podľa skúseností cestovných kancelárií väčšina storien súvisí so zdravotnými problémami klientov a nie každé poistenie takéto prípady pokrýva. Aké sú teda pravidlá, čo umožňuje legislatíva a na čo si dať pozor, ak sa chcete vyhnúť finančným stratám? Na to sa pozrel denník Pravda.
Pozor na výnimky v poistení
Mnohí turisti sa spoliehajú na poistenie, ktoré majú k svojej platobnej karte. V praxi však často zistia, že takéto poistenie nezahŕňa náklady na storno zájazdu v prípade choroby. Skúsenosti ukazujú, že práve zdravotné dôvody sú najčastejším dôvodom, prečo ľudia od dovolenky upúšťajú. Z tohto dôvodu odborníci odporúčajú uzavrieť si komplexné cestovné poistenie, ktoré výslovne kryje aj tieto prípady. Poistenie cez bankovú kartu to vo väčšine prípadov nepokrýva, čo môže klienta pripraviť o značnú časť investície.
Obavy z vojny nestačia
Napätie v regióne vyvolalo otázky najmä u cestujúcich, ktorí si naplánovali dovolenku v Jordánsku alebo Egypte. Základným pravidlom je, že zájazd možno bez pokút zrušiť len vtedy, ak Ministerstvo zahraničných vecí SR vydá oficiálne varovanie tretieho alebo štvrtého stupňa pre danú krajinu. V opačnom prípade sa na zrušenie vzťahujú bežné storno podmienky.
Pokiaľ sa teda niekto rozhodne cestu zrušiť len na základe osobných obáv, musí počítať s tým, že mu cestovná kancelária strhne storno poplatok. Aktuálne zostávajú turistické letoviská ako Hurghada či Marsa Alam mimo bezprostredného rizika. V prípade pochybností možno v niektorých prípadoch požiadať o zmenu termínu alebo destinácie, pokiaľ to dovolí poskytovateľ zájazdu. Zbytočné a unáhlené storno bez oficiálneho dôvodu sa však neodporúča, pretože to znamená finančnú stratu pre klienta.
Ako postupovať pri storne
Ak sa niekto rozhodne odstúpiť od zmluvy o zájazde, musí tak urobiť písomne prostredníctvom e-mailu, pošty alebo osobným podaním. Cestovná kancelária následne určí výšku storno poplatku podľa zmluvných podmienok. Zvyšná suma by mala byť klientovi vrátená najneskôr do siedmich dní. Existujú však výnimky. Ak dôjde k mimoriadnej situácii ako je vojna, prírodná katastrofa alebo teroristický útok, zákon umožňuje klientovi odstúpiť od zmluvy bez akýchkoľvek sankcií. Ide o prípady tzv. zásahu vyššej moci, ktoré rieši zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch.
Nárok na ubytovanie pri zrušenom lete
Ak by počas pobytu došlo k prerušeniu dopravy alebo zatvoreniu hraníc, klienti nie sú ponechaní bez pomoci. Podľa európskych pravidiel majú v takomto prípade nárok na bezplatné ubytovanie a to najviac na tri noci. Tento nárok však platí len vtedy, ak si cestujúci zakúpil balíček služieb (letenka, ubytovanie, transfer) cez cestovnú kanceláriu. V prípade, že si letenku a hotel rezervoval zvlášť, musí riešiť vzniknutú situáciu priamo s leteckou spoločnosťou alebo cez svoje individuálne poistenie.
Odborníci odporúčajú, aby si ľudia pred cestou preverili aktuálnu situáciu v cieľovej krajine, sledovali web Ministerstva zahraničných vecí SR a mali uzavreté adekvátne poistenie. V prípade nečakaných komplikácií totiž spoľahlivá cestovná kancelária zabezpečí potrebnú pomoc a riešenie, čím klientovi ušetrí množstvo stresu aj peňazí.