Mercedes VARUJE: Európsky trh sa môže po ZÁKAZE spaľovacích MOTOROV ZRÚTIŤ. Rok 2035 je ČASOVANÁ BOMBA

Zdroj:X/Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, Canva
Reklama

Generálny riaditeľ Mercedes-Benz ostro skritizoval plán Európskej únie zakázať od roku 2035 predaj nových vozidiel produkujúcich emisie CO₂. V rozhovore pre denník Handelsblatt sa pridal k rastúcemu počtu hlasov, ktoré vyzývajú na prehodnotenie tohto cieľa, keďže jeho revízia je naplánovaná na druhú polovicu roka 2025.

Podľa podporovateľov je zákaz kľúčovým krokom k splneniu európskych klimatických ambícií. Kritici však varujú, že by mohol oslabiť automobilky, ktoré už teraz čelia nízkemu dopytu, silnej konkurencii z Číny a slabším predajom elektromobilov, než sa očakávalo. Informoval portál Reuters.

Potrebujeme kontrolu reality. Inak ideme plnou rýchlosťou proti stene,“ vyhlásil Ola Källenius k plánu na rok 2035 a dodal, že ak by zákaz vstúpil do platnosti, európsky automobilový trh by sa mohol „zrútiť“.

Podľa neho by zákaz mal paradoxný efekt – spotrebitelia by sa ešte pred jeho zavedením masovo vrhli na nákup áut so spaľovacím motorom.

Källenius, ktorý v súčasnosti stojí aj na čele európskej automobilovej loby ACEA, namiesto plošného zákazu navrhuje iný prístup: daňové úľavy a lacnejšiu elektrinu na nabíjacích staniciach, aby bol prechod na elektromobily pre vodičov atraktívnejší.

Samozrejme, musíme dekarbonizovať, ale musí sa to robiť technologicky neutrálnym spôsobom. Nesmie sa nám stratiť z dohľadu naša ekonomika,“ zdôraznil.

Mercedes v tom nie je sám

Najvplyvnejšie združenie nemeckých automobiliek VDA taktiež vyzvalo na de facto zvrátenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom. Podľa medializovaných informácií sa v návrhu nepublikovaného desaťbodového plánu pre klimaticky neutrálnu mobilitu uvádza, že emisie nových vozidiel by sa nemali znížiť na nulu, ale len o 90 %.

To by znamenalo, že aj po roku 2035 by bolo možné registrovať obmedzený počet nových vozidiel so spaľovacím motorom,“ uviedla šéfka VDA Hildegard Müller pre Politico. Zvyšné emisie by sa podľa nej mohli kompenzovať „ambicióznejšími cieľmi pre obnoviteľné palivá“.

Združenie navrhuje zmierniť priebežné emisné limity a po roku 2035 povoliť registráciu vybraných plug-in hybridov s dlhým dojazdom. Tvrdí, že predaj elektromobilov brzdí nedostatok nabíjacích staníc, moderných sietí a daňových úľav, pričom dopyt je „hlboko pod úrovňou potrebnou na splnenie klimatických cieľov“.

Koniec spaľovacích motorov sa takto nedá dosiahnuť, musíme sa úprimne pozrieť na realitu a rámcové podmienky,“ uvádza dokument VDA. Zároveň žiada úpravu emisných limitov, aby sa „vývoj a výroba spaľovacích motorov – v ktorých sme technologickými lídrami – mohli udržať v Európe“.

Nabíjacia infraštruktúra vs. ponuka áut

Šéfka energetickej loby BDEW Kerstin Andreae naopak podľa portálu Cleanenergywire tvrdí, že nemecká infraštruktúra pre elektromobily je už „veľmi dobre rozvinutá“ a problémom je skôr nedostatok samotných vozidiel.

Privítala preto plán vlády umožniť firmám odpísať si až 75 % kúpnej ceny nových služobných elektromobilov z daní, čo má byť súčasťou balíka na podporu hospodárskeho rastu a zrýchlenie rozvoja elektromobility.

Rok 2035 sa stáva nielen symbolom ambicióznych klimatických cieľov, ale aj testom reálnej pripravenosti Európy na technologický prechod.

Rozhodnutia, ktoré padnú, budú mať rozhodujúci význam pre budúcnosť automobilového sektora v Európe a hlavne pre jeho konkurencieschopnosť v globálnej klimatickej ekonomike.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto