Roger Federer síce zavesil profesionálny tenis na klinec už v roku 2022, no slovo „dôchodok“ v jeho prípade pôsobí takmer úsmevne. Švajčiarska legenda sa po ukončení kariéry nezatvorila do ústrania, naopak – z biznisového sveta si vytvorila svoje nové ihrisko. A pokračuje na ňom s rovnakou precíznosťou, akú predvádzal na dvorcoch.
Federer má dnes príjmy, o akých sa mnohým aktívnym športovcom ani nesníva. Stále pôsobí ako jedna z najhodnotnejších športových značiek na svete a jeho meno je rovnako žiadané ako počas najväčšej slávy. Niet divu, že sa o ňom čoraz častejšie hovorí ako o mužovi s „najvýnosnejším dôchodkom v dejinách športu“.
Uniqlo – zlomový kontrakt, ktorý prepisoval pravidlá
Keď sa v roku 2018 rozhodol ukončiť dlhoročnú spoluprácu s Nike a podpísať kontrakt s japonskou značkou Uniqlo, mnohí nechápali. Federer však presne vedel, čo robí. Uniqlo mu garantovalo približne 260 miliónov eur na obdobie desiatich rokov – suma, ktorá výrazne presahovala akékoľvek jeho predchádzajúce reklamné príjmy. Zaujímavé je, že kontrakt nebol podmienený výsledkami. Federer nemusel vyhrávať grandslamy, aby si udržal pozíciu tváre značky. Stačilo, že ostane prítomný na scéne, a to aj po ukončení kariéry.
Jediné, čo mu spočiatku ležalo v žalúdku, bolo ikonické logo RF. Dlhé roky patrilo právne Nike a Federer ho opäť získal až v roku 2020. Odvtedy ho nosí na šiltovkách, teniskách aj oblečení – symbol, ktorý sa stal jednou z najhodnotnejších športových značiek sveta.

Značky ako Rolex či Lindt ho neopustili
Popri Uniqle zostali pri ňom aj ďalší partneri, ktorí s ním spájajú svoju identitu. Rolex, Jura, Lindt, Mercedes či švajčiarsky operátor Sunrise – zoznam jeho spoluprác je dlhší než kariérne štatistiky mnohých hráčov. Federer má stále 13 sponzorských zmlúv, čo je číslo, o akom väčšina aktívnych športovcov môže len snívať. Niet divu, že jeho meno sa ocitá v rebríčkoch najlepšie zarábajúcich športovcov aj po skončení kariéry.
Najlepší Federov obchod? Podiel v značke On
Asi najpremyslenejším krokom jeho kariéry mimo kurtov bol vstup do švajčiarskej značky On. Federer sa nestal iba ambasádorom, ale aj spoluvlastníkom. Firma pred jeho vstupom bola silná najmä medzi bežcami, no spolupráca s tenisovou ikonou jej otvorila dvere k celosvetovému publiku. Federer sa na tvorbe nepodieľal len „na papieri“ – aktívne navrhoval kolekcie, testoval prototypy a propagoval ich na podujatiach. Značka následne raketovo rástla a jej hodnota na burze vystrelila do výšok. Dnes má jeho podiel vyššiu hodnotu než celkové prize money, ktoré zarobil počas celej tenisovej kariéry.
Je to presný dôkaz toho, že športovci nemusia byť len tvárami marketingu – môžu ho spolutvoriť.
Federer v Ázii: cesta k miliónom fanúšikov
Značnú časť svojho povyše kariérneho života spája Federer aj s Čínou. Ako ambasádor turnaja Rolex Masters v Šanghaji sa stal jednou z najvýraznejších osobností v tamojšom tenise. Zatiaľ čo mnohí hráči považovali dlhé lety do Ázie za vyčerpávajúce, Federer v tom videl príležitosť.
Zúčastňoval sa otvárania kurtov, tenisových kliník aj mládežníckych projektov. Počas kariéry si dokonca osvojil niekoľko viet v mandarínčine – detail, ktorý mu priniesol obrovský rešpekt miestnych fanúšikov. Jeho návrat do Číny v roku 2025 bol preto doslova udalosťou. Exhibičné stretnutie prilákalo tisíce divákov a ukázalo, akú silu má Federovo meno aj po rokoch mimo profesionálneho kolotoča.

Tvár Švajčiarska – doslova
Federer má už dávno presah mimo športu. Dôkazom sú aj rozsiahle kampane, v ktorých propaguje Švajčiarsko. Projekty, v ktorých vystupoval po boku Roberta De Nira, Anne Hathaway či režiséra Marca Forstera, patrili k najúspešnejším turistickým kampaniam vôbec.
Peniaze z natáčania pritom často putovali do jeho nadácie, ktorá sa dlhodobo venuje vzdelávaniu detí v Afrike. Aj to je dôvod, prečo má Federer tak silnú a pozitívnu imidž, ktorý pretrváva bez ohľadu na to, že aktívne už nehrá.
Laver Cup – projekt, ktorý prekonal očakávania
Pri mene Federer sa nedá obísť ani Laver Cup. Na jeho vzniku sa podieľal cez svoju spoločnosť Team8 a turnaj sa rýchlo premenil na jednu z najprestížnejších tenisových akcií. S čiernymi kurtmi, prepracovaným vizuálnym štýlom, VIP balíčkami a prvotriednou produkciou vytvoril projekt, ktorý pripomína skôr moderný koncert než tradičné tenisové podujatie. Federer tu odohral aj svoj posledný profesionálny zápas a dodnes ostáva súčasťou zákulisia. Podujatie každoročne generuje miliónové zisky a láka partnerov ako Rolex, Mercedes či UBS.
Federer sa podľa magazínu Forbes zaradil medzi športovcov, ktorých majetok prekročil hranicu jednej miliardy dolárov. To ho dostáva do spoločnosti legiend ako Michael Jordan, LeBron James či Cristiano Ronaldo. A čo je na tom najzaujímavejšie? Tenis nikdy nebol ekonomicky na úrovni futbalu či basketbalu. Federer dokázal prerásť rámec svojho športu a stal sa globálnou značkou, ktorá funguje nezávisle od toho, či hrá alebo nie. Jeho „dôchodok“ je tak skôr novou kariérou – len bez pravidelného cestovania po svetovom okruhu.

