Miliardár Wolfgang Porsche už takmer dosiahol svoj cieľ. V centre rakúskeho Salzburgu chce postaviť pod svojím pozemkom súkromné podzemné parkovisko a ako prístupová cesta k nemu má slúžiť tunel vedúci cez Kapucínsky vrch. Jeho plán dlhodobo vyvoláva kontroverzie. Napriek kritike mesto minulý týždeň stavbu schválilo.
V kaštieli Paschinger kedysi vyučovala hru na klavíri Mozartova sestra Mária Anna, začiatkom 20. storočia tu žil rakúsky spisovateľ židovského pôvodu Stefan Zweig. Pred piatimi rokmi rezidenciu kúpil za 8,4 milióna eur rakúsko-nemecký podnikateľ Wolfgang Porsche, ktorý okrem iného predsedá dozornej rade Porsche Automobil Holding SE, uvádza agentúra DPA.
82-ročný miliardár odvtedy renovuje historickú vilu. Jeho plány zahŕňajú aj podzemnú garáž pre približne osem až deväť áut a pol kilometra dlhý prístupový tunel. Ten by mal viesť z verejného parkoviska v Linzer Gasse cez Kapucínsky vrch, ktorý patrí medzi dominanty mesta. Podľa miestnych médií sa môžu náklady na stavbu vyšplhať na 10 miliónov eur, pričom by ich hradil Porsche sám.

Vďaka tunelu by jeho vozidlá nemuseli jazdiť po kľukatej a úzkej ceste, ktorú hojne využívajú aj turisti mieriaci za krásnym výhľadom. Výhody v stavbe vidí aj mestský výbor pre územné plánovanie. Pred letom v úradnej správe napísal, že projekt pomôže plynulosti premávky a bezpečnosti.
Plánovaná garáž s tunelom však dlhodobo vzbudzuje kontroverzie. Už v apríli sa kvôli nej konali niekoľkodenné protesty a aktivisti neskôr založili online petíciu, ktorú podpísalo viac ako 19-tisíc ľudí, uvádzajú Kleine Zeitung. Jedným z dôvodov odporu bolo aj to, že sa stavba dotkne verejných pozemkov. Za to mal Porsche zaplatil najskôr 40 tisíc eur, po kritike, že sa jedná o neprimerane nízku sumu, sa cena zdvihla ešte o ďalších osem tisíc.
Ako informovala agentúra DPA, výbor nakoniec minulý týždeň s výstavbou súhlasil. Podporili ju sociálni demokrati (SPÖ), ľudovci (ÖVP) a Slobodní (FPÖ). Proti naopak boli komunisti a Zelení, ktorí tvrdili, že v tomto prípade je nutné schváliť samostatne aj tunel, hoci sa to obvykle pri prístupových cestách nevyžaduje. „Päťsto metrov dlhý tunel síce nikdy nebol predmetom individuálneho schvaľovacieho konania, ale to nič nemení na tom, že ide iba o príjazdovú a výjazdovú cestu,“ povedal podľa agentúr a médií vedúci stavebného úradu pred výborom.
Kontroverzný krok
„Existuje obrovské množstvo právnych a odborných otázok, ktoré dodnes zostávajú nezodpovedané. ÖVP, SPÖ a FPÖ však odmietli prizvať na rokovania expertov a otvorene ich prediskutovať. Čoho sa boja?“ uviedol podľa týždenníka Der Spiegel komunistický člen mestského zastupiteľstva Klaudius May. „Všetci by si mali byť pred zákonom rovní. Ale na vonkajší svet to pôsobí dojmom, že pre miliardárov s vynikajúcimi politickými konexiami je možné čokoľvek.“
Projekt teraz potrebuje ešte schválenie od spolkovej krajiny Salzbursko. Až potom bude možné začať stavať. Jeden z popredných predstaviteľov dal ale najavo, že je stavbe naklonený.