Vyšetrovací orgán Ministerstva dopravy uzavrel prípad železničnej nehody z októbra pri Jablonove nad Turňou. Podľa zistení došlo k zrážke preto, že rušňovodič jedného z vlakov ignoroval červené svetlo pred tunelom. Minister Jozef Ráž zdôrazňuje, že cieľom vyšetrovania nebolo hľadať vinníka, ale presne identifikovať príčinu a navrhnúť opatrenia, ktoré bezpečnosť na železnici posilnia.
Minister dopravy Jozef Ráž v utorok oznámil, že nehoda pri Jablonove nad Turňou bola spôsobená tým, že rušňovodič jedného z vlakov nereagoval na návestenie „Stoj“, píše TASR.
Rušňovodič nerešpektoval červenú
„Záverom vyšetrovania tejto nehody je to, čo sa ponúkalo ako veľmi pravdepodobná príčina a síce to, že rušňovodič prešiel na červenú. To znamená nerešpektovanie návesti Stoj pred tým tunelom,“ uviedol Ráž.

Zdôraznil, že vyšetrovací orgán Ministerstva dopravy pracuje nezávisle od trestnoprávnych orgánov a jeho úlohou nie je určovať vinu, ale presne opísať priebeh udalostí a navrhnúť preventívne opatrenia.
Vydali opatrenia pre dopravcu
Vyšetrovacia správa obsahuje dve odporúčania pre dopravcu, Železničnú spoločnosť Slovensko. Ráž vysvetlil, že prvým krokom je zvýšenie kontrolnej činnosti, ktorá má byť preukázateľne dôslednejšia.

Druhé opatrenie sa týka prehĺbenia preventívnej prípravy rušňovodičov, najmä v oblasti opakovaného poznania tratí. Minister to zhrnul slovami: „Opakovanie je matka múdrosti, aby sa opätovne, znova a znova učili rušňovodiči jazdiť po danej konkrétnej trati.“
Pre správcu železničnej infraštruktúry vyšetrovací orgán navrhol technické opatrenie, ktoré by mohlo zabrániť podobným incidentom v miestach, kde sa stretáva jednokoľajová a dvojkoľajová trať mimo staníc či výhybní.
„Zabezpečiť pri najbližšej rekonštrukcii alebo modernizácii daného úseku realizáciu stavebnej a technologickej úpravy, spočívajúcej vo vybudovaní odvratnej výhybky a bočnej slepej koľaje ukončenej brzdiacim zarážadlom,“ citoval minister Ráž.
Tento systém by znamenal, že pri červenej návesti sa vlak automaticky odkloní do bezpečnej slepej koľaje a nedostane sa na jednokoľajnú trať, čím sa predíde kolízii.
Pokračuje sa v zavádzaní systému ETCS
Minister dopravy Ráž poukázal na európsku smernicu, ktorá stanovuje, že do roku 2030 majú byť hlavné železničné koridory vybavené systémom ETCS. „Je rok 2025 a pokrytá je zatiaľ len približne tretina. Nie je to ideálne, ale v rámci Únie nie sme ani na chvoste,“ poznamenal s tým, že termín sa môže ešte posunúť. „Urobíme maximum, aby sme to stihli, zavádzanie prebieha postupne,“ dodal.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)


