Štrajková pohotovosť učiteľov trvá a hrozba ostrého štrajku je stále reálna. Minister školstva Tomáš Drucker oznámil, že do konca januára chce dosiahnuť dohodu s odborármi, ktorí žiadajú 10-percentné zvýšenie platov a systémové zmeny vo financovaní školstva. V diskusii s predsedom školských odborov Pavlom Ondekom na TV Spark zazneli nielen argumenty, ale aj návrhy možných kompromisov. Črtá sa však naozaj riešenie?
Problémy v školstve nie sú ničím novým. Slabé ohodnotenie, nezáujem mladých o povolanie učiteľa a nedostatok personálu sú dlhodobé výzvy, ktorým čelí slovenské školstvo. Odborári volajú po 10-percentnej valorizácii platov všetkých školských zamestnancov, no vláda zatiaľ ponúka len čiastkové riešenia. Do tejto náročnej situácie vstúpila aj štrajková pohotovosť, ktorá môže prerásť do ostrého štrajku.
Po nečakanom odchode z televíznych obrazoviek sa opäť na moderátorskú stoličku posadil Peter Bielik, ktorý vo svojej relácii Téma s Petrom Bielikom privítal ministra školstva Tomáša Druckera a predsedu školských odborov Pavla Ondeka.
Štrajková pohotovosť a termín dohody
Predseda školských odborov Pavol Ondek potvrdil, že minister Drucker stanovil vlastný termín na vyriešenie situácie: „Pán minister si dal sám termín, dokedy vyrieši problém navýšenia platov v školstve pre roky 2025 a 2026. Prekvapilo ma, že tento termín skrátil takmer o 60 %. Mne sa jeho ambícia páči,“ povedal Ondek. Drucker reagoval optimisticky: „Ja verím, že do konca januára budeme mať dohodu. Nemám čas ani energiu sa hádať, chcem spolupracovať.“
10 % alebo kompromis?
Odbory trvajú na 10-percentnom zvýšení platov, argumentujúc tým, že inflácia znižuje reálnu hodnotu príjmov učiteľov. Minister Drucker naznačil ochotu zvýšiť mzdy v roku 2025 o 5 až 7 % s ďalším nárastom v roku 2026. Ondek však upozornil: „Tých 10 % je podľa nás tak akurát, aby nedošlo k poklesu reálnych platov. Povedal najprv 5-6, pán minister, už teraz 5-7. No tak už sa to zvyšuje, to číslo, to sme radi. Uvidíme, pri ktorom čísle skončíme.“
Platový automat a systémové riešenia
V debate sa otvorila aj otázka zavedenia tzv. platového automatu, ktorý by zaručil automatické zvyšovanie platov podľa rastu priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Zdá sa, že Drucker je tejto myšlienke otvorený, no upozornil na potrebu širšej diskusie: „Ak sa my dohodneme na tomto, o čom hovoríme, tak podpíšeme sociálny zmier a máme vyriešené minimálne 2 roky v rámci odmeňovania a počas nasledujúceho roka, tohto roka, môžeme prísť s nejakým systémovým riešením, ktoré začne platiť o 3 až 4 roky“ Ondek už predtým vyjadril smerom k súčasnému ministrovi školstva pochvalu:: „To vás chválim, pán minister, teraz aj pred kamerou, že ste prvý, ktorý sa vyslovil za to, že podporíte platový automat. Výborné.“
Zmeny vo financovaní školstva
Ondek opakovane upozornil na potrebu systémovej zmeny financovania školstva. Poukázal na príklad z Českej republiky, kde osobné náklady všetkých zamestnancov v školstve hradí štát: „Všetci zamestnanci pod jedno ministerstvo. Čiže aj nepedagogickí. To je ďalšia požiadavka. Potom ďalšia požiadavka je, aby k nám prešli tí zamestnanci alebo ich osobné náklady pod prinesený výkon, ktorý sú pod originárkami.“
Drucker však upozornil na riziká: „Videl ten odpor tej samozprávy, ktorý sa bál tej destabilizácie financovania samozprávnych činností, nie školstva, samosprávnych činností. Neviem si predstaviť, že my za jeden rok prenesieme ZUŠ, kuchyne a ŠKD. Ale o tom ja férovo hovorím. Ja rozumiem, niečo mi dáva zmysel. Na druhú stranu sa potom budem pýtať, na čo je tu tá samospráva? Čo vlastne potom bude robiť?“
Hrozba ostrého štrajku
Hoci obaja účastníci diskusie vyjadrili nádej na dosiahnutie dohody, Ondek nevylúčil ostrý štrajk, ak rokovania neprinesú želané výsledky. „My stále, keď hovoríme, tak argumentujeme. A doteraz sme sa ani s jedným ministrom, čo bol pred pánom Druckerom, nehádali. Argumentačne sme veci riešili. Čiže my v tejto škále ostávame, v tejto rovine, ale keď príde k nedohode a ďalším veciam, žiadne hádky. Sú protesty alebo štrajk.“ uviedol Ondek. Štrajková pohotovosť tak zostáva reálnou hrozbou.
Budúcnosť rokovaní
Minister Drucker zdôraznil potrebu spolupráce: „Mne sa chce spolupracovať. Povedal som dokonca, že chcem ísť do regiónov, do krajov. Chcem sa rozprávať s učiteľmi. Chcem vysvetliť aj to, prečo čo robíme a čo chceme robiť. Chcem ich počúvať.“ Odbory však upozornili, že na dosiahnutie trvalej zmeny bude potrebná ochota všetkých zúčastnených strán vrátane samospráv a ďalších partnerov.