Kredity prideľované k jednotlivým predmetom odrážajú ich náročnosť a časovú náročnosť pre študentov. Ministerstvo školstva aktuálne pripravuje návrh, podľa ktorého budú musieť študenti získať určitý počet kreditov už počas prvého semestra. Tí, ktorí túto hranicu nesplnia, nebudú môcť pokračovať v štúdiu. Cieľom je obmedziť zneužívanie výhod vysokoškolského systému.
Rôzne vysoké školy majú v súčasnosti odlišné požiadavky – niektoré vyžadujú napríklad 15 kreditov, iné až 30. Štát chce tento systém zjednotiť a stanoviť jednotné minimum platné pre všetky školy, uvádzajú tvnoviny.sk.
Michal Káčerik zo sekcie strategického rozvoja vysokých škôl uvádza, že lepšie univerzity majú podobné pravidlá zavedené už dlhšie, ale na niektorých školách študenti prvý rok často len využívajú benefity ako ubytovanie, doprava zadarmo či stravné príspevky, bez reálneho zapojenia sa do štúdia.
Minister školstva Tomáš Drucker dodáva, že štát určí iba spodnú hranicu – jednotlivé školy si môžu nastaviť aj vyšší limit, ak uznajú za vhodné. Zatiaľ nie je známe, koľko presne bude predstavovať štátny minimálny počet kreditov. Tento limit však bude musieť byť aplikovateľný naprieč všetkými študijnými odbormi.
Rektor Univerzity Komenského Marek Števček tvrdí, že ich škola už roky využíva systém, v ktorom je získanie minimálneho počtu kreditov nevyhnutné – inak by niektorí študenti mohli zneužívať výhody systému aj jeden až dva roky.
Na tejto univerzite musia študenti získať aspoň 15 kreditov v prvom semestri. Študentka Lujza, ktorá tento limit bez problémov splnila, tvrdí, že stanovené minimum je až príliš nízke. Podľa nej by sa kredity dali nazbierať aj len z dvoch predmetov a pohybových aktivít, preto si myslí, že zvýšenie limitu by bolo rozumným krokom.
Naopak, iný študent upozorňuje, že niektorí sa rozbehnú až po úvodnom semestri, keď sa lepšie zorientujú v študijnom režime a pochopia, čo sa od nich očakáva.
Analytik Robert Chovanculiak upozorňuje, že aj keď sa limit zavedie, jeho účinnosť môže byť obmedzená, pretože pravidlá si školy nastavujú samostatne. Navyše upozorňuje, že samotné univerzity môžu byť motivované neefektívnosť systému nechať tak, pretože za každého študenta, aj pasívneho, získavajú financie. Ako alternatívu navrhuje, aby študenti aspoň čiastočne prispievali na svoje vzdelanie, čím by sa zvýšila ich motivácia a zodpovednosť.
Navrhované zmeny budú súčasťou nového zákona o vysokých školách, pričom verejnosť má možnosť vyjadriť sa k nemu do konca apríla.