Pre predsedu Národnej rady Richarda Rašiho (Hlas-SD) je to jasné. Odvolávanie ministra dopravy Jozefa Ráža (Smer-SD) sa uskutoční už v pondelok (1. 12.) o 10.00 h. Dôvodom sú vážne železničné nehody z posledného obdobia, ktoré otriasli krajinou. Ráž síce ponúkol funkciu premiérovi Robertovi Ficovi, opozícia však jeho gesto berie ako výsmech a žiada rázny koniec!
Na slovenskej politickej scéne sa schyľuje k dramatickému stretu! Predseda parlamentu Richard Raši (Hlas-SD) v utorok potvrdil, že zaradil návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi (Smer-SD) na program mimoriadnej schôdze. Rozhodujúce rokovanie sa začne v pondelok 1. decembra o 10.00 h, píše TASR.
Iniciátorom tohto ostrého kroku je opozičný poslanecký klub Slovensko – Za ľudí. Podpisy na zvolanie mimoriadneho zasadnutia zhromaždili od všetkých opozičných subjektov, čo signalizuje jednotný postup voči ministrovi.
Železničné katastrofy ako dôvod na demisiu
Hlavný motív, prečo musí minister Ráž čeliť hlasovaniu, sú tragické a opakované železničné nehody z posledných týždňov. Opozícia tvrdí, že šéf rezortu dopravy nesie za kritickú situáciu v štátnych železničných podnikoch politickú zodpovednosť.

Minister Ráž už medzitým ponúkol svoju funkciu premiérovi Robertovi Ficovi (Smer-SD), ten však jeho gesto neprijal a jasne ho podržal.
Pre opozičných poslancov to však nepostačuje. Poslanci z klubu Slovensko – Za ľudí to vnímajú ako nedostatočný krok a vyhlasujú, že Ráž mal podať demisiu priamo do rúk prezidenta Petra Pellegriniho, a nie iba „symbolicky“ ponúknuť post predsedovi vlády.
Na jeseň 2025 sa v Slovenskej republike odohrali hneď dva významnejšie železničné incidenty, ktoré upozornili na potrebu zvýšenej bezpečnosti v sektore. Dňa 13. októbra sa pri obci Jablonov nad Turňou (okres Rožňava) zrazili dva rýchlovlaky – podľa informácií bolo na palube okolo 100 osôb, zranení viacerí, sedem v kritickom stave.
Následne, 9. novembra pri trase medzi Pezinok a Bratislava došlo k zrážke pravidelného rýchlika s inom vlakom v též smere – v incidentu bolo zranených desiatky pasažierov, 13 osôb zostalo hospitalizovaných.
V oboch prípadoch úrady predbežne uvádzajú ako hlavnú možnú príčinu ľudský faktor či chybu obsluhy.
Tieto udalosti vyvolali diskusiu o stave železničnej infraštruktúry a operácií – najmä o tom, či sú signalizačné systémy, kontrola dráhy a školenie personálu dostatočné. Okrem toho boli pozastavené niektoré spoje a vyhlásený vyšší stupeň pohotovosti pre dopravu na postihnutých úsekoch. Výsledkom je tlak na nové investície do monitoringu, modernizácie a preventívnych opatrení, aby sa podobné incidenty v budúcnosti minimalizovali.


