Ministerstvo dopravy predstavilo Akčný plán na zvýšenie bezpečnosti na železniciach. Chce rozšíriť systém ETCS na desiatky tratí aj zaviesť kamery v kabíne či pre rušňovodičov. Do jedného útvaru by sa mali zlúčiť aj existujúce vyšetrovacie orgány pre dopravné nehody. Rezort si od toho sľubuje efektívnejšie vyšetrovanie všetkých dopravných nehôd.
Temer mesiac po vlakových nešťastiach v Jablonove nad Turňou a pri Pezinku predstavilo ministerstvo dopravy 8 opatrení, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť na našich železničných tratiach. Medzi najdôležitejšie patrí urýchlené zavádzanie bezpečnostných systémov ETCS a GMS-R aj sledovanie pracovného času rušňovodičov.
Moderné európske systémy by mali pomôcť znížiť riziko chýb rušňovodiča. Jednotky ETCS je potrebné nainštalovať do viac ako dvesto rušňov železničných dopravcov, čo by malo stáť skoro 170 miliónov eur. Systém GSM-R za vyše 77 miliónov eur majú doplniť na viacerých úsekoch v rokoch 2027 až 2030.
“Budeme žiadať aj ostatných prepravcov, lebo nehovoríme len o ZSSK, ale aj o súkromných spoločnostiach a tieto si budú musieť splniť povinnosť zavedenia systému do svojich rušňov najneskôr do piatich rokov,” povedal novinárom štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma (Smer-SD).
Na opatrenia budú potrebné peniaze
Asociácia železničných dopravcov s Akčným plánom rezortu dopravy súhlasí. Na jeho splnenie však bude potrebovať peniaze. Od ministerstva dopravy preto očakáva nejaké schémy pomoci.
“Je nemysliteľné, aby vybavenie rušňov mobilnými jednotkami ETCS znášali dopravcovia v plnej výške,” povedal pre verejnoprávnu televíziu Patrik Benka z Asociácie železničných dopravcov.
Ministerstvo dopravy chce zaviesť aj nový antikolízny informačný systém. Ten rušňovodičom v každej chvíli ukáže, čo sa deje na trati okolo nich. Na displeji alebo tablete uvidia reálnom čase polohu a rýchlosť vlakov okoloidúcich vlakov. Súčasťou opatrení je aj obstaranie technológie mobilných trenažérov pre rušňovodičov, zavedenie antikolízneho informačného ekosystému na vybraných tratiach, zavedenie karty rušňovodiča či kamier. Tie by mali mali byť nielen v kabíne rušňa, ale aj na tele samotného rušňovodiča.
“Bude potrebné urobiť ešte nejakú legislatívnu prípravu a doladiť aj zákon tak, aby sme nikoho nijakým spôsobom neobmedzovali,” doplnil Igor Choma.
Na nákup 400 kamier pre rušňovodičov, ktorí budú vo výkone v daný deň a dokovacích staníc na nabíjanie a sťahovanie záznamov na 28 nástupných miestach, bude stáť asi 400.000 eur. Ide tiež o jedno z preventívnych opatrení, ktoré má predchádzať vzniku nehôd a zabezpečiť záznam o konaní zamestnanca počas jazdy vlaku. Podľa Akčného plánu by mal slúžiť na získavanie dôkazov pri zisťovaní príčin a dokladovaní priebehu jazdy vlaku pri nehodách a mimoriadnych udalostiach.
Opozícia vláde vyčíta, že s opatreniami prichádza neskoro.
„Vláda sa konečne, aj keď neskoro, podujala k riešeniu bezpečnosti na slovenských železniciach. Očividne Robert Fico rieši problémy až vtedy, keď nám hrozia tragédie. Schválený Akčný plán je ale v prvom rade smutnou vizitkou 14 rokov vlád Roberta Fica, ktoré dlhodobo zanedbávali investície do bezpečnosti na železniciach a peniaze sa strácali v spleti korupcie a neefektivity. Stačí sa pozrieť na to, ako modernizujú železnice v susednom Česku,” reagoval na schválený Akčný plán poslanec NR SR Ján Hargaš (PS).
Predseda vlády má na vec iný názor.
“Ja si veľmi vážim, že po takom krátkom čase po nešťastiach, vláda bola schopná predložiť súhrn konkrétnych opatrení, časť z nich je už aj finančne krytých,” ocenil prácu ministerstva dopravy na tlačovej besede predseda vlády Robert Fico (Smer-SD).
Akčný plán na zvýšenie bezpečnosti na železniciach, ktorý schválila vláda, musia ešte odobriť poslanci Národnej rady. Kedy sa na program jej rokovania dostane, ministerstvo dopravy zatiaľ nepovedalo.

