Slovensko čaká výrazná zmena v tom, ako firmy zverejňujú a vysvetľujú rozdiely v odmeňovaní mužov a žien. Tripartita totiž odobrila zákon, ktorý má od júna zaviesť povinnú transparentnosť miezd. Odbory aj ministerstvo práce veria, že po jeho prijatí konečne ubudnú prípady diskriminácie. Napriek tomu štát upozorňuje: nečakajme automatické hromadné navyšovanie platov žien.
Mzdová nerovnosť je na Slovensku dlhodobým problémom. Podľa prieskumu pracovnej agentúry ženy v rovnakej profesii zarábajú priemerne o 10 až takmer 20 percent menej než ich mužskí kolegovia. Dáta však neberú do úvahy napríklad veľkosť firmy či rozdiel v praxi. Aj preto sa Európska únia už roky snaží presadiť legislatívu, ktorá má rozdiely odstrániť – a Slovensko ju od budúceho roka preberie. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
Čo sa zmení: Zamestnanec uvidí, ako je na tom oproti ostatným
Kľúčovou zmenou je právo zamestnancov zistiť, koľko zarábajú ľudia s rovnakou pracovnou náplňou. Minister práce Erik Tomáš vysvetľuje, že ak sa objaví rozdiel väčší ako päť percent, firma bude musieť konať.
„Zamestnanec bude hneď vedieť, či sa pohybuje okolo priemernej úrovne. Pokiaľ by rozdiel presiahol päť percent, zamestnávateľ ho musí do šiestich mesiacov odstrániť alebo vysvetliť,“ povedal minister práce.
Povinné reporty aj vysoké pokuty
Väčší zamestnávatelia budú musieť pravidelne posielať ministerstvu práce prehľady o mzdách podľa pozícií. Za porušenie pravidiel môže inšpektorát práce udeliť pokutu až 200-tisíc eur.
Odbory krok vítajú. „Aj dnes je zákaz akejkoľvek diskriminácie a, bohužiaľ, tie rozdiely tu stále máme. Veríme, že implementáciou smernice sa podarí rozdiely zmenšovať,“ tvrdí František Gajdoš z Konfederácie odborových zväzov.
Firmy: Rozdiely nie sú diskrimináciou, ale odrazom praxe
Zamestnávatelia sú k novej legislatíve skeptickí. Tvrdia, že samotný zákon nerovnosti neodstráni a väčšinu rozdielov možno vysvetliť – praxou, vyššou zodpovednosťou či rozdielnym rozsahom práce.
Podľa nich tak nejde o systémový problém, ale o prirodzené faktory, ktoré ovplyvňujú výšku mzdy.

Zaplatia viac a viac
Ako informuje STVR, čoskoro zdražejú aj poplatky za vodičské preukazy. „Sme vo fáze konsolidácie, štát hľadá, samozrejme, všade príležitosť v tom zmysle, že ak sa nejaký poplatok nemenil, tak sa musí zmeniť,“ hovorí podpredseda parlamentu (NR SR) Tibor Gašpar (Smer-SD).
Doposiaľ platili záujemcovia o skúšku na „vodičáky“ jeden poplatok za teoretickú a praktickú časť spolu. Keďže je po novom skúška rozdelená na dve samostatné časti, zvýšenie cien sa dotkne práve tohto opatrenia.
V prípade skúšky na osobné vozidlá si záujemcovia priplatia 50 eur a pri nákladných vozidlách až 60 eur. „Čo máme povedať? Všetko sa zdražuje, ide to štátu, takže sa to prenesie na ľudí, takže budú platiť za vodičák viac a viac,“ tvrdí Peter Čavojský, majiteľ autoškoly Plus1 v Bratislave.
Príkladné šetrenie
Navyše tvrdí, že nezrovnalosti sa nachádzajú v opravných skúškach. Suma za opakovanie teoretickej a praktickej časti vyjde momentálne záujemcu spolu na viac než 12 eur.
„Nebolo zatiaľ povedané, koľko budú mať teoretických a potom koľko budú mať na praktických. Či sa to bude oddeľovať, alebo či sa budú tie štyri pokusy rátať v celku, tak toto ešte nie je jasné,“ dodáva Čavojský.
Pokiaľ parlament prijme návrh zákona, správne poplatky o vodičské preukazy sa zvýšia od februára 2027. Opozícia chápe za zvyšovaním poplatkov stav financií, avšak dodáva, že vládny trojlístok by mal v šetrení byť príkladným.
„Vodičský preukaz je dnes nevyhnutnosť. Ako schopnosť viesť motorové vozidlo. Jednoducho, čo tomu človeku zostáva, musí to zaplatiť, bude musieť ušetriť proste niekde inde,“ uzavrel poslanec Marián Viskupič (SaS).



