Slovenská pošta začala s rozsiahlym procesom reorganizácie svojich prevádzok. Od 1. augusta 2025 zatvára prvých sedem pobočiek v krajských mestách, pričom najviac zasiahnuté sú Košice. V priebehu niekoľkých týždňov pribudnú ďalšie, pričom celkový počet zrušených pobočiek má dosiahnuť 26.
Tento krok je súčasťou dlhodobo pripravovanej transformácie Slovenskej pošty, ktorá reaguje na dlhodobý pokles využívania klasických poštových služieb a zvyšujúci sa tlak na znižovanie nákladov. Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka označil optimalizáciu za nevyhnutnú. Uviedol, že ak by sa nepristúpilo k zatváraniu niektorých pobočiek, hrozilo by úplné kolabovanie celej inštitúcie. Informuje portál Pluska.
Podľa Kupku je model prevádzkovania pôšt zastaraný a ekonomicky neudržateľný. Slovenská pošta chce preto znížiť počet vlastných kamenných pobočiek z aktuálnych 1 635 na približne 400. Zvyšné prevádzky majú byť transformované na franšízový model, v ktorom budú poštu prevádzkovať externí partneri – najčastejšie obce alebo mestá. Ide nielen o zachovanie služieb tam, kde by inak zanikli, ale aj o možnosť priniesť poštové služby do približne 2 000 obcí, ktoré ich doteraz vôbec nemali.
Namiesto zatvorených pôšt prídu franšízy
Zmena modelu bude znamenať, že pošta nebude prevádzkovať všetky pobočky sama. V miestach, kde bude zrušená jej vlastná prevádzka, môže pobočku prevziať samospráva alebo iný partner. Tento model podľa vedenia pošty zabezpečí zachovanie základných služieb v regiónoch a zároveň zníži prevádzkové náklady spoločnosti.
V praxi to znamená, že občania v obciach či mestských častiach, kde pobočka zanikne, môžu naďalej využívať služby novej „partnerskej“ pošty, prípadne alternatívy ako BalíkoBOXy, ktoré sú dostupné nonstop. Slovenská pošta zároveň upozorňuje, že viaceré obce, ktoré poštu doteraz nemali, môžu vďaka franšízovému modelu po prvý raz získať vlastnú pobočku.
Základné služby zostávajú, no zmeny pocítia aj zákazníci
Zástupcovia Slovenskej pošty ubezpečujú verejnosť, že základné poštové služby ostanú zachované. Doručovanie zásielok, listov, balíkov, dôchodkov či tlače bude pokračovať bez zmien. Taktiež zostávajú v platnosti služby ako platby cez SIPO, predaj známok, žrebov alebo tovaru z ponuky POSTshopu.
Doručovatelia budú naďalej aktívni na dennej báze. Zákazníci, ktorým nie je možné zásielku doručiť priamo, môžu aj naďalej využívať možnosť opätovného doručenia, zmeny adresy, alebo si zásielku nechať preposlať na inú pobočku. Všetky tieto služby sú dostupné prostredníctvom aplikácie, webu alebo zákazníckeho centra.
Informácie o tom, ktorá pošta preberá služby zatvorenej prevádzky, budú k dispozícii na výveskách pôvodných pobočiek, ako aj formou informačnej kampane prostredníctvom letákov.
Kritika opozície a neistota v regiónoch
Aj keď vedenie pošty označuje zmeny za krok smerom k efektívnejšej a modernejšej službe, medzi verejnosťou i politickou opozíciou rastie kritika. Obavy sa týkajú najmä zhoršenej dostupnosti služieb pre seniorov, obyvateľov malých obcí a ľudí bez možnosti mobility. Opozícia varuje, že tieto zmeny môžu znamenať zhoršenie kvality verejných služieb, najmä v menej dostupných regiónoch. Podľa kritikov sa môže pošta pre mnohých ľudí stať službou, ktorú už nebudú vedieť prakticky využiť.
Zoznam konkrétnych pôšt, ktoré končia k 1. augustu a 1. septembru, bude postupne zverejňovaný Slovenskou poštou prostredníctvom oficiálnych komunikačných kanálov.