Na telefóny útočí NOVÝ a premyslený TRIK podvodníkov. Hovory odhalíte veľmi ŤAŽKO, odborníci radia, AKO sa chrániť

Ilustračné foto. Zdroj: Canva/sofirinaja, pexels, Getty Images
Reklama

Podvodníci vytvárajú čoraz premyslenejšie metódy, ako bežného človeka oklamať. Na pomoc si najnovšie vzali umelú inteligenciu.

Za posledné týždne sa zvýšil počet telefonických podvodov, ktorými sa útočníci pokúšajú oklamať nič netušiaceho používateľa a okradnúť ho o peniaze.

Na Slovákov nedávno „útočili“ rakúske čísla, ktoré vystriedali slovenské, v iných prípadoch sa neznámy páchateľ v telefóne vydával za policajta a podvodníci skúšajú rafinované triky cez aplikáciu WhatsApp.

Sofistikovaný podvod

Najnovšie už svoje metódy opäť zdokonalili a to všetko vďaka umelej inteligencii (AI), ktorú používajú na takzvaný family scam, upozornil portál regiony.zoznam.sk.

V tomto prípade dostane používateľ falošný telefonát od príbuzného, ktorý sa mal ocitnúť v núdzi. Podvod funguje v praxi tak, že obeti zatelefonujú alebo odošlú hlasovú správu, v ktorej zaznie hlas naklonovaný tak, aby znel identicky s hlasom vášho blízkeho človeka.

Obetiam tvrdia, že zatelefonovali z cudzieho čísla, pretože majú nefunkčný alebo stratený mobil. Pod vymyslenou zámienkou vás požiadajú o zaslanie peňazí. Odborníci ale prinášajú trik, ktorým môžete odhaliť, či ide skutočne o vášho blízkeho.

Mobilný operátor O2 priniesol kampaň, ktorá má za cieľ pomôcť ľuďom rozpoznať manipulatívne hovory a podvody v online komunikácii.

Ochráňte sa veľmi jednoducho

Najúčinnejšou ochranou, ktorú obeť môže pred podvodom použiť, je položiť podvodníkovi kontrolnú otázku, na ktorú vedia zodpovedať iba vaši skutoční blízki.

Pokiaľ vám nedokáže osoba na druhej strane linky odpovedať na otázku, zjavne ide o podvod. Príkladom môže byť otázka: „Ako sa volal pes našej babky?“ Podvodníci totiž budú mať problém odpovedať na osobné informácie.

Operátor prichádza s edukačnou kampaňou, ktorú predstaví online aj na sociálnych sieťach. Okrem O2 aj Telekom pridal bezpečný mechanizmus, ktorý overuje volania tváriace sa ako zo slovenských telefónnych čísel.

V uplynulých týždňoch zablokovali vyše 6 miliónov podvodných hovorov zo zahraničia, čo je približne 70-tisíc denne.

„Operátori nepoznajú obsah komunikácie, ktorú si zákazníci vymieňajú. Zjednodušene povedané, neodpočúvajú volania zákazníkov a nečítajú obsah SMS správ. Preto je pre nich veľmi náročné vyhodnotiť, ktoré volanie je korektné a ktoré realizujú podvodníci. Platí zásada, že nemôžeme zablokovať žiaden korektný hovor,“ vysvetlil pre Živé.sk technologický riaditeľ O2 Slavomír Pšenák.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark (VIDEO)
Najčítanejšie v kategórii Z domova