Železnice sa riadia samospádom
Odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček v Televízii Markíza poznamenal, že tieto nehody sú už skôr štatistické než náhodné. Zároveň šokoval vyjadrením, podľa ktorého hrozila ešte pred večernou nehodou pri Pezinku ďalšia zrážka na rovnakej trati.
„V tú istú nedeľu doobeda sa podobná situácia stala v stanici Rača, kde bol v konflikte osobný vlak s RegioJetom, len ten našťastie zastavil. Takže nie dve, ale tri takéto situácie. A to už je skutočne podnet na veľmi vážne zamyslenie,“ ozrejmil Kubáček.

Podľa neho je problémom zlé manažovanie železníc, ktoré sa na Slovensku riadia v štýle samospádu najmenej dve desaťročia.
„Rozdelili sme ich, lebo sme museli. Nestanovili sme žiadny koordinačný orgán na úrovni ministerstva, ktorý by tie rozdelené železnice spravoval. Nebola tu žiadna jednotiaca vízia, koncepcia, kde chceme vidieť železnice za 10, 20, 30 rokov. Tým pádom sa vyvíjala každá sama za seba,“ pokračuje odborník.
Fico volá po zmene vedenia ZSSK
Vláda Roberta Fica v nadväznosti na nedeľnú nehodu zvolala na pondelok mimoriadne rokovanie vlády. Ministra dopravy Jozefa Ráža požiadal, aby s okamžitou platnosťou odvolal celé vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a predstavil návrhy na vymenovanie nových predstaviteľov.

Ako sme písali v predošlom článku, minister Ráž, ktorý sa v čase nehody nachádzal mimo Slovenska, ponúkol svoju demisiu, premiér ju však odmietol a rozhodol sa „v tomto okamihu“ inak.
Podľa Fica išlo pri nehode pravdepodobne o zlyhanie ľudského faktora. „Bez ohľadu na to, či títo ľudia majú, alebo nemajú priamo zodpovednosť za nešťastie, je to druhé nešťastie v krátkom čase, ide o osobnú dopravu (…). Tu sa bavíme o modernom úsekom železníc medzi Bratislavou a Žilinou, kde je miera bezpečnosti na maximálnej úrovni, preto v danom okamihu pristupujem len k tomuto kroku,“ povedal.


