Motoristom na východnom Slovensku sa od stredy uľavilo. Nový obchvat Košíc, ktorý má odľahčiť centrum druhého najväčšieho mesta na Slovensku, otvorili za účasti premiéra Roberta Fica, ministra dopravy Jozefa Ráža a vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa odhadov sa naň denne presunie takmer 10-tisíc áut.
Obchvat Košíc má dĺžku 14,2 kilometra a jeho otvorenie znamená, že tranzitná doprava už nebude prechádzať priamo cez mesto. Motoristi smerujúci z Prešova na juh či z Maďarska na sever sa vyhnú nielen Košiciam, ale aj okolitým obciam. Informuje o tom portál oPeniazoch.
Rýchlejšia a bezpečnejšia doprava
NDS odhaduje, že nový úsek presmeruje prakticky celú tranzitnú dopravu z cesty I. triedy, ktorou denne prechádza 40-tisíc vozidiel, pričom cez most VSS je to dokonca viac ako 50-tisíc. „Vodiči tak v dopravných špičkách ušetria až 20 minút a obyvateľom sa uľaví od tisícov áut denne,“ uvádzajú diaľničiari.
Najväčšie úspory pocítia motoristi smerujúci na Michalovce – v rannej špičke pôjde až o 20 minút. Pri cestách zo severu na juh a späť sa čas skráti o približne 10 minút. Očakáva sa aj pokles nehodovosti, keďže plynulejšia doprava zníži rizikové situácie.
Politici hovoria o systematickom riešení
Minister dopravy Jozef Ráž zdôraznil, že práve Košice patrili medzi mestá s najväčšou potrebou dopravného riešenia. „Druhé najväčšie mesto Slovenska každodenne zápasí s mimoriadne vysokými dopravnými intenzitami. Počas dopravných špičiek je doprava komplikovaná, nehovoriac o dňoch, kedy v meste prebieha nejaká oprava. Nový rýchlostný obchvat prináša systematické riešenie,“ uviedol.
Generálny riaditeľ NDS Filip Macháček dodal: „Úsek spája diaľničnú križovatku D1 pri Košických Oľšanoch s rýchlostnou cestou R4 do Maďarska. Jeho odovzdanie predstavuje dôležitý krok na ceste k dokončeniu prvej etapy košického obchvatu. Motoristom prinesie plynulejšiu dopravu, mestu úľavu od tranzitu a celému regiónu lepšie prepojenie.“
Prínos aj pre biznis a logistiku
Nový obchvat neprospeje len osobnej doprave. Logistické firmy a pripravovaná automobilka v regióne získajú spoľahlivejšie napojenie na hlavné smery. Cesta je zároveň súčasťou európskeho koridoru Via Carpathia, ktorý spája Pobaltie s Balkánom. „Aj vďaka nemu posilní hospodársky význam celého regiónu,“ doplnila NDS.
Technológie a ekológia
Na trase obchvatu vzniklo 13 mostov, 7,2 kilometra protihlukových stien, dva oporné múry a moderný kamerový informačný systém. Pri Valalikoch pribudlo jednostranné odpočívadlo s rozlohou takmer 28-tisíc štvorcových metrov, dostupné z oboch strán. Zaujímavosťou je aj revitalizovaná mokraď, ktorá zadržiava vodu a dodáva stavbe ekologický rozmer.
Údržba a Diaľničná patrola
Spolu s otvorením úseku pribudnú nové úlohy aj pre diaľničiarov. „Našou úlohou je zabezpečiť, aby cesta bola bezpečná a spoľahlivá každý jeden deň. Kolegovia zo strediska v Košiciach sú pripravení na všetky scenáre – od rutinných kontrol až po zásahy v náročných podmienkach,“ zdôrazňuje prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa.